Harinkje blijft topper op Nederlandse vismarkt

AMSTERDAM (ANP) - Wanneer Nederlanders vis eten, happen ze het liefst in een haring. In de top tien van meest verkochte vissoorten in 2005 staat de haring nog altijd op de eerste plaats. De gerookte zalm en verse zalm volgen daarna op de populariteitslijst.

De consumptie van vis zit nog altijd in de lift, bleek woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van het Nederlands Visbureau in Amsterdam. Een Nederlands gezin at in 2006 gemiddeld 7,2 kilo vis per jaar, 5 procent meer dan een jaar eerder.

Daarbij eten steeds meer Nederlanders vis, schaal- en schelpdieren. In negen van de tien huishoudens kwam vorig jaar wel eens vis op de borden. Hoewel het vooral de vijftigplussers zijn, die zich bij de visboer melden, zetten ook jongeren tot 35 jaar de vis vaker thuis op het menu.

De viseters nemen voor hun inkopen steeds meer hun toevlucht tot de supermarkt: 55 procent van de vis werd verkocht via de grootgrutters. Vis uit het vriesvak doet het daarbij goed. ,,Vooral zalm, tilapia en pangasius uit de diepvries zijn goed verkocht'', meldt het Nederlands Visbureau. Zalm, Hollandse garnalen en haring gaan daarbij nog altijd vaker over de toonbank dan voorheen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden