Harde shocktherapie voor Belgisch verkeer

Het Belgische Insituut voor de Verkeersveiligheid pakt jeugdige automobilisten stevig aan.

BRUSSEL - 'Afgelopen nacht heeft een auto-ongeval het leven geëist van Leen Vervaeke, een jonge vrouw van 29 jaar, afkomstig uit Brussel. Volgens verschillende getuigen reed Leen Vervaeke veel te snel.'

Zo begint het krantenartikel dat duizenden Belgen het afgelopen weekeinde kregen toegemaild, alleen dan met zichzelf als dodelijk slachtoffer. De artikelen, die in België heel veel stof deden opwaaien, maken deel uit van een nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

In de campagne worden jongeren opgeroepen om hun Facebookvrienden met een roekeloze rijstijl een fictief krantenartikel op te sturen, waarin de dood van de gevaarlijke chauffeur staat beschreven. Door de persoonlijke details, zoals het automerk en de kleur van de auto, komt het artikel heel levensecht over. Als oorzaak van het ongeval is er keuze tussen te hoge snelheid, alcohol- of drugsgebruik.

Het BIVV is van mening dat deze shocktherapie nodig is om door te dringen tot de jonge automobilisten, die betrokken zijn bij eenderde van alle verkeersongevallen. 'Voor jongeren is het niet evident om op het einde van een feestje te zeggen dat iemand te veel gedronken heeft om te rijden', zegt Sofie Van Damme, woordvoerster van het BIVV. 'We hopen dat dit voor hen de drempel verlaagt om hun vrienden te waarschuwen.'

Het BIVV pakt al jaren uit met confronterende campagnes, maar dit keer is het instituut volgens sommigen te ver gegaan. Op Facebook en Twitter wordt de nieuwe actie als 'luguber', 'smakeloos' en 'ziek' bestempeld.

In het Vlaamse tv-journaal getuigde bovendien een 30-jarige zakenman, wiens secretaresse de email met het fictieve krantenartikel opende. Doordat de man onbereikbaar was, verkeerden zijn familie en vrienden lange tijd in de waan dat hij echt omgekomen was.

Maar volgens BIVV-woordvoerster Sofie Van Damme is het door de opmaak meteen duidelijk dat het krantenartikel niet echt is, en is het gevaar op internetpesterij beperkt doordat het artikel in de persoonlijke e-mailbox terechtkomt. Jongeren reageren volgens haar overwegend positief.

Aan interesse is er in ieder geval geen gebrek: het afgelopen weekeinde werd het artikel al tweeduizend keer doorgestuurd.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden