Harde gulden kostte maatschappij 150 miljoen KLM moet nog jaar wachten op winstbijdrage Northwest

KLM-partner Northwest Airlines zal eind volgend jaar waarschijnlijk weer een positief eigen vermogen hebben. De Amerikaanse maatschappij waarin KLM een belang heeft van 25 procent was vier jaar geleden nog vrijwel failliet, maar kan vanaf 1997 direct gaan bijdragen aan de winst van KLM....

Van onze verslaggever

AMSTELVEEN

Financieel directeur R. Abrahamsen van KLM heeft dit dinsdag gezegd tijdens de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal van het boekjaar 1995/'96. De winst van de Nederlandse maatschappij liep ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder terug van 354 tot 302 miljoen gulden. Dat is vooral te wijten aan het feit dat KLM weer belasting moet betalen, 95 miljoen in het tweede kwartaal.

Ook het bedrijfsresultaat voor belastingen daalde: van 381 tot 333 miljoen. Dat komt volgens Abrahamsen doordat KLM in het afgelopen kwartaal weer 65 miljoen gulden moest betalen aan pensioenpremies. Begin dit jaar liep een periode van 21 maanden af waarin de luchtvaartmaatschappij dank zij een afspraak met de vakbonden een 'pension-holiday' genoot, waardoor het werkgeversaandeel in de premies niet afgedragen hoefde te worden.

De winst van KLM viel analisten ietwat tegen. In doorsnee was voor de maanden juli tot en met september, het meest winstgevende seizoen bij luchtvaartmaatschappijen, gerekend op een resultaat van 324 miljoen gulden. Niettemin zei KLM-directeur Abrahamsen dat de maatschappij 'op de goede weg' is. KLM handhaaft zijn eerder uitgesproken verwachting dat de jaarwinst licht zal toenemen.

Om dat te bereiken zal KLM een kleine 'achterstand' goed moeten maken. De halfjaarwinst in het vorige boekjaar was nog 39 miljoen gulden hoger (nu: 437 miljoen). Volgens Abrahamsen ligt niettemin een winststijging in het verschiet omdat de kwaliteit van de winst is verbeterd. De oud-bankdirecteur wees erop dat nu normale pensioenpremies en belastingen zijn verwerkt. Zonder die effecten zou de kwartaalwinst van KLM met 91 miljoen zijn gestegen.

Belangrijk is volgens Abrahamsen dat de 'kritische beladingsgraad' is gedaald, in het afgelopen kwartaal zelfs met 2,5 procent tot 64,8 procent. Dat percentage geeft aan hoe vol de vliegtuigen van KLM moeten zitten voordat er winst wordt gemaakt. Omdat de ticketprijzen nog steeds onder druk staan - vooral vanwege de harde gulden die de maatschappij het afgelopen half jaar 150 miljoen kostte - streeft KLM naar een nog lagere kritische beladingsgraad.

Volgens Abrahamsen is 65 procent een percentage waarmee de maatschappij even uit de voeten kan. Vanwege de seizoensschommelingen moet dat dan wel de norm zijn over een langere periode. Met een gemiddelde van 69,3 procent over de afgelopen twaalf maanden zit KLM nu nog duidelijk boven het doel.

Abrahamsen verwacht dat de ticketprijzen, in jargon de yields, ook in guldens langzamerhand stabiel zullen worden. Dat komt vooral doordat de dollar sinds het eind van het vorige boekjaar ten opzichte van de gulden niet veel verder in waarde is gedaald. Bovendien zijn er, aldus Abrahamsen, 'de eerste tekenen' dat de luchtvaartindustrie het 'gezonde verstand' hervindt en de groei niet onmiddellijk beantwoordt met extra vliegtuigorders. Daardoor neemt de capaciteit minder explosief toe, hetgeen de druk op de marges doet afnemen.

Desondanks houdt KLM onverminderd vast aan de strategie volgens welke de kosten per eenheidomlaag moeten. Dat is, zei Abrahamsen, iets heel anders dan de kosten pur sang, zoals alleen al blijkt uit het gegeven dat het aantal werknemers bij KLM met tweeduizend is toegenomen tot 29 duizend. De produktie steeg in de eerste zes maanden van het lopende boekjaar met 13 procent. Om de marges te vergroten streeft KLM ernaar meer goed betalende passagiers te vervoeren en minder tickets tegen het laagste tarief te verkopen.

Volgens Abrahamsen gaat het om een balans tussen voordelige tickets die ruim van te voren verkocht zijn, en KLM dus zekerheid verschaffen, en veel duurdere tickets die pas enkele dagen voor de vlucht worden gekocht. Meer reizigers van de laatste categorie betekent een hoger risico. Dat KLM die kant op wil blijkt ook uit het feit dat het aantal business-class-stoelen met zo'n 10 procent wordt vergroot.

KLM gokt ook op de markt door de capaciteit voor het vrachtvervoer op te voeren. De maatschappij is met een marktaandeel van circa 10 procent een van de grotere spelers in de wereldmarkt, maar wil méér. De ingezette vrachtruimte steeg met 24 procent. Dat was meer dan waar vraag naar was, maar Abrahamsen hoopt dat dit 'slechts een tijdelijk fenomeen' is.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden