Hard en confronterend

Drie onvergelijkbare acts haalden de finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival. Het non-conformisme van Flip Noorman zegevierde, maar Matroesjka stal de harten van het publiek.

AMSTERDAM - Flip Noorman is met het programma Bellse Parese winnaar geworden van de 27ste editie van het Concours om de Wim Sonneveldprijs, het wedstrijddeel van het Amsterdams Kleinkunst Festival. De jury onder leiding van recensent Ruud Buurman prees de Rotterdamse 'gevaarlijk en roofzuchtig kijkende frontman' van de band, die 'de jury uitdaagde de grenzen van de kleinkunst nogmaals te onderzoeken en te verleggen'.


Het vrouwenduo Matroesjka won met het programma Naar Almere de Publieksprijs. Derde finalist Yvonne van den Eerenbeemt stond, ondanks het ijzersterke slot van haar programma Vuile Was, over een ietwat te stoere vrouw op reis door Zuid-Amerika, met lege handen.


De jury koos voor uit de drie totaal verschillende finalisten voor het non-conformistische experiment van Flip Noorman. Hij lijkt een cocktail van 1/5 deel Leonard Cohen, 3/5 Tom Waits en 1/5 Che Guevara. Met zinnetjes als 'Ga naar het bos met een stropdas om je nek' of 'De hyena die steeds het laatst lacht' grijpt deze cynische romanticus het publiek in vrijwel elk nummer direct bij de strot. De harde confrontatie overheerst, maar naast de nummers waarin hij als een houthakker met woeste bijlslagen een bos kapt, neemt hij soms ook gas terug en verandert dan in een mikadospeler.


Noorman probeert met zijn teksten en rauwe, maar toch goed geoliede ketelmuziek het beest in de mens te definiëren. De jury sprak van 'unheimisch'. Het feit dat aan het eind van zijn act slechts een klein deel van het publiek letterlijk met hem mee wenste te grommen, toonde aan dat Noorman meer aansluiting zal vinden bij een jong muziekfestivalpubliek dan bij de traditionele bezoekers van het kleinkunsttheater.


Dat publiek werd beter bediend door Lisa Loeb en Janneke Rinzema, die als Matroesjka zeer muzikaal (beiden cum laude afgestudeerd aan het Amsterdamse conservatorium) en zeer geestig op zoek gingen naar geluk, dat in Almere lijkt te liggen. In elk geval voor de twee Russische vrouwen die hun zinnen hebben gezet op een Nederlandse huwelijkspartner. Zeer intelligent werden zaken als jaloezie en speeddaten neergezet en door de aandacht voor Rusland en internetpedofilie was er ook ruimte voor de actualiteit. Matroesjka vertegenwoordigde deze avond de traditie: een typetje, een liedje en een sketch. Mits goed uitgevoerd, blijkt daar nog steeds niks mis mee te zijn.

De drie finalisten zijn nog te zien van 21/5 t/m 24/5 in Theater Bellevue Amsterdam en door Nederland vanaf september.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden