Happy met vijfduizend poppetjes van McDonald's

Hun verzamelwoede ontstak dertien jaar geleden, toen Rob en Bep Goudriaan bij McDonald's poppetjes kregen bij de hamburger. Nu telt hun collectie duizenden speeltjes.'In onze collectie mist nog de staande clown Ronald, de mascotte.'

Hamburgerkrukjes, frietsauzen, colabekers, horloges, fietsen, telefoonkaarten, en zelfs een kassa. Rob (62) en Bep (59) Goudriaan sparen alles, maar dan ook echt alles van fastfoodketen McDonald's. Hun verzameling schatten zij op 20 duizend stuks. 'Bij ons zit echt een steekje los', grapt Bep.


Volgepakte dozen en kartonnen reclameborden staan nog in de woonkamer. Rob en Bep zijn net terug van de verzamelbeurs in Leeuwarden. Die spullen worden morgen weer in de auto geladen om naar Utrecht te rijden. Daar is komend weekend de grootste verzamelbeurs van Europa.


'Wij verkopen niets', verzekert Rob. 'Wij ruilen alleen.' Hij kijkt naar buiten, naar achttien rode terrasstoelen met op de rugleuning het befaamde M-teken.


Verzamelwoede zit hen in de genen, denken Rob en Bep. Hun motto: alles waar twee stuks van zijn, kan je sparen. Het is de sport om een collectie compleet te maken. Hun huis puilt niet alleen uit van McDonald's. Aan de muur prijken ook honderden keycords in alle kleuren van de regenboog. En ze sparen alles wat met hun woonplaats Soest te maken heeft: bekers, suikerzakjes, ansichtkaartjes - noem maar op. Postzegels verzamelen ze niet. Dat vinden ze maar saai.


Waarom McDonald's? Het is kleurrijk en veelzijdig, zegt Bep. De verzameling begon 13 jaar geleden, per toeval. Het gezin at maandelijks bij McDonald's. Zoon Tim (destijds 8 jaar) spaarde de dozen en speeltjes die hij kreeg bij zijn Happy Meal - de speciale kindermaaltijden van McDonald's.


De speeltjes werden eerst in een grote doos gegooid, maar werden daarna uitgestald op een plank. Het begin van een familieverzameling was een feit. Het hele gezin bezocht rommelmarkten op Koninginnedag om de collectie aan te vullen.


'Een hamburger eten bij Burger King? Dat gebeurt echt niet bij ons', zegt Rob resoluut. Alles draait om McDonald's.


Zoon Tim heeft het inmiddels druk met zijn baan als ict'er. Maar vader Rob - die even geen werk heeft door een operatie aan zijn knie - speurt dagelijks uren op internet naar nieuwe spullen. 'Ik snuffel niet zo veel', reageert Bep. 'Dagelijks zoek ik een uur naar nieuwe items en neem altijd een kijkje bij onze verzameling.'


Elke donderdag gaan Rob en Bep naar een McDonald's in de buurt. Op die dag wordt altijd een nieuw speeltje van Happy Meal uitgegeven. Ze betalen 1,85 euro per stuk.


De hamburgers laten zij tegenwoordig staan. De vette hap van McDonald's is slecht is voor de gezondheid. Rob: 'Dat beïnvloedt onze verzameling niet. Patat bij de frituurzaak op de hoek is toch ook slecht? McDonald's verkoopt ook gezonde salades.'


Op uitnodiging van een McDonald's uit Utrecht mochten Rob en Bep ook een kijkje nemen in de keuken. Het was de laatste keer dat zij een hele dag met hun hoofd boven de frituurpan hingen. Bep: 'Dat doe ik nooit meer. Echt vies.'


De rollen bij het verzamelen zijn strak verdeeld. Bep beheert de speeltjes van Happy Meal. Stofwolkjes dwarrelen neer als zij een volgestouwde kamer laat zien. Bep weet precies welk poppetje in de collectie zit, en welk nog mist. Ze schat het aantal Happy Meal-poppetjes op vijfduizend. 'Dat is 99 procent van alle speeltjes die McDonald's ooit heeft uitgebracht.'


Twee verdiepingen lager, in de kelder met tl-verlichting, zwaait Rob de scepter. Hij wijst naar eindeloze rijen horloges aan de muur. Duizenden voorwerpen liggen er opgeborgen. Frietsauzen, kinderstoelen en een maquette van de eerste Nederlandse McDonald's met een McDrive in Huis ter Heijde.


Hét collector's item? Een Amerikaanse prikklok uit de jaren zeventig. Hiermee stempelden medewerkers hun werkbriefjes af hoeveel uur zij uitbetaald moesten krijgen. Rob houdt ook een digitale catalogus bij. Met een druk op de knop weet hij precies wat er in huis ligt, en op welke spullen hij nog moet jagen. Bovendien heeft hij een speciale website gemaakt, mchappy.nl. Hierop staat een overzicht van de verzameling en de geschiedenis van McDonald's. Fanatiek verzamelen, doe je samen met je partner, zegt Bep. 'Anders is het onmogelijk. Elke euro die in de verzameling verdwijnt, vindt de ander dan zonde.'


Hoeveel geld Rob en Bep aan hun spaarwoede hebben besteed, weten zij niet. 'En dat wil ik ook niet weten', zegt Rob. 'Maar het zijn geen tienduizenden euro's. Elke week in de kroeg zitten, is duurder. En we houden ook geld over voor goede doelen. Pas heb ik van iemand haar verzameling van McDonald's overgenomen. Voor twintig bananendozen met spullen betaalde ik 150 euro.'


Vaak worden Rob en Bep benaderd of zij items van McDonald's willen kopen. Soms is de vraagprijs absurd hoog. Rob: 'Wij moeten daar niets van hebben. In onze collectie mist bijvoorbeeld nog een staande Ronald. Dat is een clown, de mascotte van McDonald's. Wij konden die van iemand kopen voor 1.500 euro. Ik wil daarvoor hooguit een paar tientjes betalen.'


Daarom is hun verzameling geen obsessie, vinden zijzelf. Het moet leuk blijven en niet te veel geld kosten. Toch struint de familie op vakantie ook alle restaurants van McDonald's af; op zoek naar speeltjes die ze thuis niet hebben. Rob: 'Andere verzamelaars gaan veel verder en zijn misschien geobsedeerd. Laatst kocht iemand op een beurs een smurf van 200 euro. Dat vind ik waanzin.'


Rob en Bep worden regelmatig voor gek verklaard. Bep: 'We krijgen heel veel leuke reacties. Maar er zijn ook mensen die niets van ons begrijpen. Ze vragen hoe we alles schoonmaken. Maar dat is geen probleem. Ik ben niet van het poetsen. Mensen snappen niet wat wij moeten met al die spullen.'


McDonald's zelf toont evenmin interesse in de verzameling. Rob baalt daarvan: 'De keten biedt geen medewerking om onze collectie aan te vullen. Het is pure desinteresse.' Mailtjes blijven onbeantwoord en telefoontjes lopen op niets uit


Volgend jaar verkoopt de fastfoodketen al vier decennia hamburgers in Nederland. Rob: 'Ik heb het hoofdkantoor in Amsterdam gebeld met het plan een museum te openen. Daar liggen dan alle spullen die McDonald's ooit heeft uitgegeven. Zelfs daarop krijg ik geen reactie.' Hoofdschuddend: 'Onbegrijpelijk.'


McDonald's verkoopt liever hamburgers, peinst Rob. 'Dat zie je ook aan de speeltjes van Happy Meal. Die waren vroeger authentiek. Tegenwoordig worden de speeltjes gebruikt om meer geld te verdienen. McDonald's heeft grote contracten afgesloten en daarom worden figuren van Disney uitgebracht. Die hebben niets meer te maken met McDonald's.'


Dat commerciële karakter van McDonald's ontneemt de familie Goudriaan misschien ook de kansen op het winnen van de Dutch Collector Award 2010. Die prijs van meest bijzondere verzameling wordt komend weekend uitgereikt tijdens de verzamelbeurs in Utrecht. Rob: 'De naam McDonald's is voor velen een struikelblok. Het is te commercieel.' Na een stilte: 'Jammer.'


Een verzameling van McDonald's raakt nooit compleet. Daarom blijven Rob en Bep sparen 'tot ze niet meer kunnen'. Ze willen alles hebben van de fastfoodketen, behalve de ballenbak - de beoogde bleek te groot voor de tuin.


Komend weekend vindt de VerzamelaarsJaarbeurs plaats in Utrecht. Het thema wisselt met elke editie. Het is deze keer: de Nederlandse volkscultuur en stripkunst. Ongeveer 2000 fanatieke verzamelaars laten collecties zien die variëren van vingerhoeden, tot Barbie, en trechters.


Het karakter van de verzamelbeurs verandert, zegt organisator Cas Bosland. 'Vroeger werden veel traditionele verzamelingen getoond, zoals sigarenbandjes en postzegels. Maar daarin zijn jongeren niet meer geïnteresseerd. Het gaat tegenwoordig om vintage en duurzaamheid. Bovendien wordt de beurs steeds commerciëler. Vroeger werd er onderling geruild. Nu struinen bezoekers de stands af om hun winkel of huis in te richten. Voor relatief weinig geld proberen ze iets aan de haak te slaan.'


De meest opmerkelijke verzamelingen maken kans op de Dutch Collector Award 2010. Die wordt nu voor de tweede keer uitgereikt.


Entreeprijs: 12 euro.


Zie: verzamelaarsjaarbeurs.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden