Hans Liberg is gemakzuchtig in zijn Negende

Uit de indrukwekkende verzameling blaas-, snaar-, ritme- en toetseninstrumenten die op het podium staat uitgestald, heeft Hans Liberg de hoorn gepakt....

Patrick van den Hanenberg

Nee, het klinkt niet geweldig, maar alleen al het oppakkenvan het instrument lijkt voldoende voor het publiek om eenbewonderend applaus te geven. Ook Liberg lijkt zich dat terealiseren als hij zegt: 'Nou ja, als u toch geen eisen stelt.. .'

Het is een van de weinige momenten dat Liberg een scherpe,vinnige opmerking plaatst. De tweede keer is een uitvoering vanThere is no house in New Orleans. De rest van de avond is hijlief en braaf. Erger is dat hij zich in De Negende gemakzuchtigtoont, met lange nietszeggende blokken (alle liedjes met lalala)en een overdaad aan stukjes die uit de computer worden opgediept.

In zijn negende muzikale theatershow krijgt het publiek alleruimte om te laten horen wat het van muziek weet of meent teweten. Met de Classic Top 100, die op twee grote borden staatgeprojecteerd zijn er genoeg mensen in de zaal die iets kunnenroepen. Interactief. O bah, wat erg. Kunnen we niet gewoonafspreken dat de artiest speelt en het publiek geniet?

Maar dan moet er wel wat te genieten zijn, en dat is dit keernauwelijks het geval. Het lijkt alsof Liberg definitief en volovergave heeft gekozen voor het TROS-publiek dat het hem nietkwalijk neemt, of niet merkt, dat hij nu wel heel nadrukkelijkin herhaling valt. Natuurlijk kun je met zo'n programma nogsteeds de wereld rond. Er is genoeg publiek dat deze veelzijdigemuzikant nog nooit heeft gezien. Maar dat zal dan niet degedreven, inventieve Liberg van een aantal jaren terug zien.

Vertelde hij in vorige programma's nog weleens een interessantmuzikaal verhaal, nu klinkt het alsof hij de afgekeurde stukjesuit vorige ronden bij elkaar heeft geveegd, aangevuld met eenhandvol voor de hand liggende woordspelingen.

Liberg laat een foldertje zien waarin wordt beweerd dat muziekintegratie bevordert. Dat gaat niet op voor De Negende. Aan heteind van de avond was er maar één wens: zo snel mogelijk wegvan de mensen die hiervan houden.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden