Handsfree reizen met snelste ICE

Voor de twee miljoen vakantiegangers die naar Duitsland en Zwitserland gaan, begint de hogesnelheidstrein een serieus alternatief te worden voor de auto....

Op het traject Keulen-Frankfurt is een tracé aangelegd voor de nieuwste Duitse sneltrein, de ICE 3. Die gaat er in december rijden met snelheden tot 300 kilometer per uur.

In combinatie met de bagageservice van de NS, waarbij koffers aan huis worden opgehaald en op het vakantie-adres worden afgeleverd, is de trein niet alleen een paar uur sneller, maar ook comfortabeler.

Ook zonder de hogesnelheidstrein ICE worden de Duitse spoorwegen belangrijk voor de Nederlandse vakantieganger. Deutsche Bahn verwacht volgend jaar meer Nederlanders-met-auto te vervoeren, al is de capaciteit van de Duitse autoslaaptreinen daarop nog niet berekend.

De Duitsers hebben nog niet genoeg zitplaatsen om de verwachte vraag uit Nederland op te vangen nu de NS heeft beslist dat de Nederlandse AutoSlaap Expres in oktober voor het laatst rijdt. De slaaptrein vervoerde per jaar ongeveer dertigduizend passagiers.

De aankondiging in februari dat de NS geen geld meer zou steken in de populaire nachttrein, was voor de Deutsche Bahn een verrassing. De Duitsers zijn niet ongelukkig me de beslissing, maar het lukt ze niet om volgend jaar zomer al voldoende plaats te hebben op hun autoslaaptreinen.

De nieuwe dienstregeling komt in december uit en de gebruikers van de slaaptrein moeten vrij snel reserveren. Honderden Nederlanders maken al gebruik van de Duitse slaaptreinen, al was het maar om de praktische reden dat er auto's tot een hoogte van 2,05 meter mee mogen. Op de Nederlandse slaaptrein is dat 1,50 meter.

Officemanager Judith Ittmann van Deutsche Bahn in Utrecht verwacht dat het aantal Nederlanders 'iets zal groeien'. 'Maar de beslissing van de NS kwam inderdaad te laat om onze capaciteit op tijd te kunnen aanpassen', zegt ze.

In Duitsland gold al de vuistregel dat de autotreinen ongeveer drie maanden voor vertrek zijn volgeboekt. De verkoop van tickets loopt via de grote stations in Nederland, via internet of via het callcenter van DB. Er kan ook geboekt worden bij Duitse reisbureaus en op internet.

Het capaciteitsprobleem van de Duitse slaaptreinen wordt wat verzacht, zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker, omdat NS ook tickets gaat verkopen voor de Belgische slaaptreinen. Die rijden vanuit Brussel en Luik.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden