Handje helpt imago De Koninck

De Antwerpse brouwerij De Koninck bestaat 175 jaar. Het bier van het ‘bolleke’ krijgt een tweede glas: het ‘handje’...

ANTWERPEN-BERCHEM ‘Il raconte une bêtise!’ – hij vertelt een domheid! Als blikken konden doden, dan had mevrouw Van den Bogaert ongetwijfeld Frans Flaton iets aangedaan. De ‘commercieel afgevaardigde’ – lees: vertegenwoordiger – met de Haagse tongval wilde net uitleggen dat de Belgische bierbrouwer De Koninck betere tijden heeft gekend in Nederland.

Die kanttekening zint haar niet. Verontwaardigd roept mevrouw Van den Bogaert haar man erbij. Vanaf 1949 tot 2002 leidde hij de laatste Antwerpse brouwerij. Het was vrijdagmiddag feest in het familiebedrijf, want het bestaat 175 jaar. De Koninck is slechts drie jaar jonger dan België zelf.

Maar ‘meneer Modeste’, zoals het personeel hem eerbiedig noemt, beaamt het verhaal van Frans Flaton. ‘Het is absoluut een moeilijke markt nu.’ Voor hem op tafel staat een bolleke, het typische bierglas waarin De Koninck wordt geserveerd.

In de jaren tachtig was De Koninck een van de eerste Belgische speciaalbieren op de Nederlandse markt. Nu is de keuze enorm, van Palm tot Duvel, van Hoegaarden tot Chimay. Toch is het bolleke Koninck – vernoemd naar het gepatenteerde glas – een begrip.

‘De Nederlandse gloriejaren waren fantastisch’, herinnert meneer Modeste zich. ‘De Koninck kreeg je overal. We bezaten zelf ook vier cafés in Breda en twee in Bergen op Zoom. Daar werden we trouwens pas populair nadat we de cafés hadden verkocht.’

Frans Flaton knikt instemmend en pakt de draad van zijn verhaal weer op. ‘Vroeger in Nederland hadden cafés twee taps met Heineken. Soms werd één van de taps voor De Koninck gebruikt, een doorbraak. Nu heb je cafés met 23 bieren op het vat en 200 op de fles. Daar staan we wel tussen, maar je begrijpt dat het moeilijker is geworden.’

Toch krijgt niet elk café het Antwerpse brouwsel op de tap. ‘Je moet Koninck-waardig zijn. We zoeken mooie cafés. Onze vaten moeten in een week leeg, anders gaat de smaak achteruit. Als dat niet lukt, adviseren we het alleen op fles te verkopen. Sommige cafébazen reageren hier verrast op.’

In België is De Koninck vooral een streekbier: in Antwerpen heeft elke zichzelf respecterende taverne het op de kaart staan. In Brussel is het al veel minder gangbaar. ‘In Antwerpen wordt een bolleke haast als pils gedronken, wat ook best kan met 5 procent alcohol’, zegt Flaton. ‘In Nederland is het een speciaalbier gebleven. Daardoor worden we gedistribueerd door Heineken, Grolsch en Bavaria. Als we ons als pils zouden positioneren, waren we meer een concurrent voor ze.’

De Koninck is een bescheiden familiebedrijf. ‘We produceren 70 duizend hectoliter, hebben 7 miljoen euro omzet en vijftig man personeel’, zegt Dominique Van den Bogaert. Hij is commercieel directeur; zijn broer Bernard is technisch directeur sinds hun vader, ‘meneer Modeste’, een stapje opzij zette.

Sinds een jaar of twee wordt er slechts vier dagen per week gebrouwen. De familie kan de lagere productie financieel opvangen, al was het maar omdat er goede zaken worden gedaan met een drankenhandel, De Valk, en met het vele vastgoed dat de familie in Antwerpen bezit.

‘De bierconsumptie neemt af’, zegt Dominique Van den Bogaert. ‘Mensen gaan minder op café en de alcoholcontroles zijn strenger.’ Maar het bedrijf ziet nieuwe kansen voor de thuismarkt. In augustus komt de Gusto 1833 uit, een zwarte fles met champagne-allure. ‘In de varianten Ruby Red en een Golden Blond zal de Gusto niet misstaan op de restauranttafel’, zegt Van den Bogaert. Dit najaar verschijnt een boek van Antwerpse topkoks die het stadsbier als ingrediënt gebruiken. ‘Food pairing is een nieuwe markt.’

Maar de meest opvallende vernieuwing is dat het befaamde bolleke een concurrent uit eigen huis krijgt. Het nieuwe bierglas heet ‘het handje’, een glas dat boven taps uitloopt. De verwachtingen van het nieuwe glas zijn hoog, aldus de commercieel directeur: ‘Met het handje worden we trendy voor toog én thuis.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden