Handdoek & meer

Nieuw van H & M: de collectie Home. Al het textiel in huis is nu bij het Zweedse concern verkrijgbaar....

Sommige ideeën liggen zo voor de hand dat je je afvraagt waarom niemand er eerder op is gekomen. Neem nu de stap die H & M gaat zetten. De Zweedse kledingketen groeide in de laatste twintig jaar uit tot het succesvolste Europese bedrijf – zestienhonderd winkels in dertig landen, een omzet in 2008 van 8,6 miljard euro – door een effectieve verkoopstrategie: goedkope, modieuze kleren voor letterlijk iedereen, van baby’s tot kantoormannen, van überhippe meisjes tot sportief aangelegde huismoeders. De collecties rouleren snel waardoor je altijd wel iets nieuws tegenkomt en dat nodigt weer uit tot vaak even de rekken inspecteren. Zo’n succesvol gebleken strategie moeten we nog eens toepassen, hebben ze bij H & M gedacht. En dus is vanaf volgende week de collectie H & M Home te koop, oftewel lakens, dekbedhoezen, theedoeken, kussens, plaids, handdoeken, douchegordijnen en alles wat je nog meer nodig denkt te hebben in de keuken, slaap-, bad- en huiskamer. En, reuze slim want kostenbesparend: anders dan de kleding is de wooncollectie alleen op internet te koop. Een washandje hoef je immers niet te passen en van een grand foulard of tafellaken hoef je slechts de afmetingen te weten. Om de kwaliteit in te schatten worden van de stoffen uitvergrote prints op de site gezet, zodat ze bijna te voelen zijn. Vooralsnog gaat de online verkoop van start in de Scandinavische landen, Duitsland, Oostenrijk en Nederland.

In Berlijn is voor de ingevlogen pers in een voormalige fabriek een bordkartonnen H & M-huis ingericht, compleet met passende woongeluiden: aflopende wekkers, fluitende vogels, roffelende voeten op de trap, stromende kranen, spelende radio’s, voorbijrazende auto’s. En natuurlijk afgestyled met een keuze uit 250 stuks woontextiel.

De aanwezige hoofdontwerpster Evelina Kravaev Söderberg en hoofd H & M Home Maria Lindblom zijn zichtbaar trots op deze eerste collectie die uit vier thema’s bestaat. Van fel en fris voor de net-op-kamers-generatie tot biologisch verantwoord in wit en ecru voor hun milieubewuste moeders, van grafisch en strak voor snelle dertigers tot klassiek en sportief voor gezellige gezinnen. Maar van de ontwerpster mogen we zo’n indeling niet maken. ‘We denken niet in leeftijden en in hokjes.’ Waarin onderscheidt de H & M-collectie zich van die van IKEA, ook Zweeds, goedkoop en mateloos populair? ‘Onze bron is mode’, zeggen Lindblom en Kravaev. ‘We weten alles van stoffen, van trends, van toepassingen, van prints. En dat zie je terug in de collectie.’ Op sommige kussens herkennen we inderdaad de tekeningen van Charlotte Watkins, de Wallpaper-illustratrice. Andere zijn gemaakt van zachte stonewashed denim of hebben een Jackson Pollock-achtig verfspatten-dessin. Daarnaast, zeggen ze, weet H & M misschien nog wel beter dan IKEA de weg te vinden naar goedkope fabrikanten en ateliers die megapartijen kunnen leveren. ‘En dat houdt de prijzen laag.’

En: hebben de dames nog tips voor onze woninginrichting? ‘Maak het persoonlijk’, zegt Kravaev Söderberg, daarmee lichtjes een open deur intrappend. ‘Mix en match je eigen sfeer.‘ En Lindblom, streng: ‘Je moet niet alles willen. Ook in huis geldt: minder is meer. Don’t overdo.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden