Hamlet ***

Met fluiten, pruiken en luide stemmen brengt deze ploeg Hamlet naar de mensen toe.

Theater


Hamlet door Shakespeare's Globe Theatre, regie Dominic Dromgoole


30/4, Stadsschouwburg, Amsterdam. globetoglobe.shakespearesglobe.com


Prins Hamlet mag dan wel een Deen zijn, hij is ook een echt Britse creatie. Voor zijn Hamlet schreef Shakespeare de waanzinnigste en tegelijk diepzinnigste zinnen. Over de tirannie van de twijfel die het volwassen worden met zich meebrengt.


Natuurlijk zijn er goede Nederlandse vertalingen, maar niets kan het origineel evenaren. Dus het loont om Hamlet gespeeld te zien door een echt Brits gezelschap. Van de week, 450 jaar na Shakespeares geboorte, kon dat.


Het Londense Globe Theatre trapte hun wereldtournee van Hamlet af in Amsterdam, in de Stadsschouwburg. Het is de bedoeling dat op die tournee alle landen ter wereld worden aangedaan, ruim 200 staan er op de lijst. Nederland is na Engeland nummer twee van die lijst.


Het gezelschap presenteert zich als een reizende troupe bont uitgedoste toneelspelers, zoals die ook bestonden in Shakespeares tijd. Met fluiten, pruiken en luide stemmen brengen ze Hamlet naar de mensen toe de komende twee jaar. Op Twitter houden ze een gedetailleerd reisverslag bij.


Ook in de voorstelling zelf staan de spelers continu als groep op het podium. Het simpele decor - een tent die kasteel Elsinore moet voorstellen - komt tevoorschijn uit flightcases die ernaast blijven staan en die vervolgens als troon of graf worden gebruikt. Er wordt vrolijke muziek gemaakt op oude instrumenten. Het zaallicht blijft aan, om in de openluchtsferen van het Globe Theatre te blijven. Heel wat anders dan de half verduisterde Hamlet vs Hamlet, van Toneelgroep Amsterdam en regisseur Guy Cassiers, die nu ook door Nederland toert. Daarin is Hamlet een gebroken jongeling en het hof van Elsinore een perverse hel waarin hij moet verkeren.


Nee, toegankelijkheid, dat is het sleutelwoord in déze Hamlet, die weliswaar is ingekort tot drie uur, maar verder scène voor scène wordt gespeeld. Er is nauwelijks sprake van een bewerking. Een nieuwe interpretatie van het oude materiaal heeft regisseur Dominic Dromgoole niet. Dat is natuurlijk de bedoeling. Er zal in de hele wereld niemand te vinden zijn die aanstoot kan nemen aan deze voorstelling. Handig voor een wereldtournee, maar ook een beetje saai, soms.


Wel is het een waar genoegen om de Britse acteurs foutloos al die onwaarschijnlijk mooie zinnen te horen uitspreken. Naeem Hayat speelt Hamlet en in de monologen is hij echt overdonderend. Zo mag Shakespeare het bedoeld hebben. En de rol van Claudius - Hamlets oom, die eerst zijn vader vermoordt en daarna onmiddellijk huwt met zijn moeder - wordt een verraderlijk sympathieke schurk in de gedaante van John Dougall.


Enkele grote gebaren en een wat al te larmoyante Ophelia ten spijt, is de hele groep bovenal snel en innemend. Levendig ook. Aan het einde (spoiler!) gaat iedereen dood, maar de lijken blijven niet lang liggen en de muziek en dans barsten weer los. Zo conserveer je een belangrijk museumstuk. Vincent Kouters

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden