Halvering verlies op Philips-telefoons
De telefoondivisie van Philips is nog niet gezond, maar een stuk minder ziek dan een jaar geleden. 'De telefoondivisie heeft zijn verliezen substantieel verminderd', zei financieel directeur Jan Hommen....
Dat verlies van toen werd voor 40 procent (ruim 130 miljoen gulden) gedragen door het Amerikaanse Lucent. De samenwerking met dat bedrijf is inmiddels beëindigd, zodat Philips de verliezen nu geheel zelf moet betalen. Niettemin betekent dit dat het lek bij Philips voor bijna de helft is gedicht, van 198 miljoen gulden verlies naar minder dan 110 miljoen.
'Het ziet er veelbelovend uit', zei Hommen over Philips' grootste zorgenkindje. De onderhoudskosten zijn flink verlaagd, onderzoek is gestaakt en twee nieuwe producten zijn gelanceerd, maar Hommen waarschuwde dat de telefoon-managers nog veel moeten verbeteren. 'Ze moeten nog steeds bewijzen dat ze levensvatbaar zijn.'
De lagere verliezen van de telefoondivisie leidden ertoe dat Philips' grootste onderdeel Consumentenproducten (onder meer telefoons, televisies, audio en scheerapparaten) uit de verliezen krabbelde. Dat was maar goed ook, want de meeste andere onderdelen maakten minder winst in vergelijking met het goede eerste kwartaal van 1998.
Bij Halfgeleiders, samen met Licht de winstmotor van Philips, viel het bedrijfsresultaat met ruim een kwart terug naar 167 miljoen euro. Er was echter een lichtpuntje, namelijk dat de winstmarge van 17,7 procent alweer een stuk hoger is dan de 14,8 procent van het vierde kwartaal. Hommen: 'We verwachten een verder herstel van de microchip-activiteiten gedurende het jaar.'
De totale Philips-omzet groeide nauwelijks, en dat was een flinke stap terug in vergelijking met begin 1998 toen de verkopen omhoog knalden. Daarna is pas de Azië-crisis losgebarsten, die oversloeg naar olieproducerende landen als Rusland en vervolgens Brazilië infecteerde. Philips ondervindt nog steeds veel hinder van die crises, meldde Hommen.
In Oost-Europa, dat 10 tot 15 procent van de Europese omzet genereert, liggen de verkopen als geheel 20 tot 30 procent lager, vooral door de slechte gang van zaken in Rusland. Zelfs in de belangrijkste Poolse, Tsjechische en Hongaarse markten is de omzet zo'n 10 tot 15 procent gedaald. In geheel Latijns Amerika daalde de omzet met 30 procent, in Brazilië met 46 procent.
Azië krabbelt echter weer op. De formidabele groeicijfers zijn ingezakt, maar landen als China en Zuid-Korea doen het goed. De vergelijkbare omzetgroei in China was zelfs 11 procent. 'Landen als Singapore en Indonesië vertonen echter nog niet hetzelfde patroon.'
In de Verenigde Staten steeg de vergelijkbare omzet na de intensieve reclamecampagne. Bovendien werd daar weer een winstje geboekt door het ontbinden van de telefoondivisie. West-Europa blijft het voornaamste winstgebied.