Hallucinogene paddestoel

Het land is overstroomd met een reeks uiteenlopende plannen, voorstellen en ideeën om orde te scheppen in de chaos die verkeer heet....

BAS VAN KLEEF

Veilig Verkeer Nederland voert sinds enige maanden actie onder het motto 'Zien is Overleven', in samenwerking met de opticiensketen Pearle. Op 1 september nemen ANWB en de samenwerkende opticiens de fakkel over, onder het motto 'Kijk Uit', wat ook geen geringe vondst is. De acties zijn nodig omdat naar schatting één op de tien automobilisten kippig achter het stuur zit. Ooit hebben ze op dertig meter afstand een nummerbord moeten lezen, en tot hun zeventigste kunnen ze daar zonder herkeuring mee voort.

Voeg daar eens bij het nog niet in kaart gebrachte probleem van de gehoorgestoorden. Hier ligt werk voor de gehoorapparatenhandel. Vroeger kon je tenminste nog zien (als je kon zien) dat je met een slechthorend iemand van doen had, want die had een bordje met SH op zijn fiets of achterop zijn Goggomobil. Die bordjes zijn weggespoeld op de golven van egaliteitsbeginselen en anti-discriminatie-maatregelen.

Daar staat tegenover dat een geheel nieuwe generatie gehoorgestoorden is opgestaan, die openlijk uitkomen voor hun handicap en die zich duidelijk herkenbaar opstellen. Ze dragen een walkman of ze telefoneren of ze hebben hun geluidsinstallatie zo hard aanstaan dat ze onder de trein komen doordat ze de overwegbellen niet horen. Alles opgeteld en afgetrokken, leert een ruwe berekening dat ongeveer 10 procent van de automobilisten zich helder ziend en horend voortbeweegt, zij het dat ze dan nog wel dronken kunnen zijn of onder invloed kunnen verkeren van een hallucinogene paddestoel.

Dat kan zo natuurlijk niet doorgaan. De regering beseft dat terdege. Weliswaar staan alle auto's meestentijds geparkeerd of in een rijtje stil te wachten tot ze verder kunnen, toch worden er hier en daar nog wel eens een paar rijdend aangetroffen, en met al die gehandicapten achter het stuur is dat gewoon vragen om ongelukken. Er moet iets gebeuren, hier moet krachtig ingegrepen worden. De enige oplossing en dat is goed gezien, is minder auto's op de weg. Hoe minder hoe beter. Het best is het eigenlijk nog om helemaal niemand meer te laten rijden, maar dit lijkt onhaalbaar.

We kunnen echter wel een eind in de richting komen met het plan om de benzine duurder te maken, de wegenbelasting omlaag te brengen, de parkeerprijzen in de steden te verhogen en de prijs van auto's te verlagen. Die kant wil het kabinet uit. Op het eerste gezicht lijkt het laatste idee een beetje vreemd, maar het geeft blijk van een diep psychologisch inzicht. Het rijden in de auto staat namelijk niet voorop bij de eigenaars, maar het bezit. En het bezit zal niet ontmoedigd worden. Dan breekt er opstand uit, en er werken bovendien veel te veel mensen in de autobranche om aan zoiets te mogen denken.

Wel moet het gebruik terug. Vele vliegen in één klap worden hiermee geslagen. De werkgelegenheid in de autosector wordt niet aangetast, de grote gemeenten houden hun inkomsten uit parkeergelden, en het hele gezin kan gewoon zonder bril of gehoorapparaat zonder een meter te rijden voor de deur in de auto zitten snuiven, roken, spuiten, slikken en drinken van alles wat maar denkbaar is en met de stereo op zeven. Er kan niks gebeuren.

Bas van Kleef

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden