Hallo, hallo, is daar een Bulgaar aan de lijn?

SofiaDirk van Harten..

Dirk van Harten

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend dat je verwacht dat het over de hele wereld hetzelfde gaat. Neem nu telefoneren. Als kind heb je al geleerd hoe het moet. Kies een nummer, wacht tot aan de andere kant iemand opneemt en zich bekendmaakt, zeg vervolgens wie je zelf bent en waarom je belt. Word jij gebeld? Noem dan netjes je naam en dan is het de beurt aan de andere kant. Hoe moeilijk kan het allemaal zijn?

Bulgarije is een van die landen waar ze lak hebben aan dergelijke conventies. Draai een nummer en als er wordt opgenomen klinkt er meestal slechts ‘da?’, een enkele keer ‘dober den’ (goedendag) en heel soms blijft het gewoon helemaal stil. Het is weliswaar allemaal niet zo scherp geformuleerd als het ‘pronto!’ waarmee veel Italianen hun telefoon opnemen en aangeven dat het de beller is die hun stoort en hij dus ook maar degene is die het gesprek moet voeren. Maar uitnodigend is anders.

Handig is het evenmin. In een land waar de telefoonlijnen en het mobiele verkeer niet altijd even betrouwbaar zijn, verdwijnt zo’n kort ‘da’ gemakkelijk in achtergrondruis. En dan hebben we het niet eens over dat volledige zwijgen, waaraan zelfs persvoorlichters en regeringswoordvoerders zich schuldig maken. In beide gevallen staart de beller vertwijfeld naar zijn telefoon en vraagt zich af of de verbinding weer eens isweggevallen.

Als telefonist moet je daarom altijd paraat zijn om meteen van wal te steken, ongeacht wie je aan de lijn krijgt en ook als je niets hoort. Nu valt er een hoop voor te zeggen om een beetje voorbereid aan een telefoongesprek te beginnen. Des te sneller kan je het immers ook weer beëindigen en volgens Bulgaarse vrienden is tijdbesparing de reden voor hun nationale opneemgedrag. Maar het kan dus gebeuren dat je uitgebreid aan het vertellen bent wie je bent, waarom je belt en wie je wilt spreken, alleen maar om er achter te komen dat je een verkeerd nummer hebt gedraaid of naar de verkeerde persoon bent doorverbonden.

Tel uit je winst.

Gelukkig lijken instanties die regelmatig met buitenlanders te maken hebben te beseffen dat het gewaardeerd wordt als ze zich even bekendmaken. Maar ook dan blijft redelijk belangrijke informatie nogal eens achterwege. Zo nemen de telefonistes van het ministerie van Economische Zaken op met een vriendelijk: ‘Met het ministerie, goedemorgen.’ En als bij de politieke denktank Centrum voor Liberale Strategieën de telefoon rinkelt, is het simpelweg: ‘Het centrum.’

Zouden er geen andere ministeries of centra zijn buiten de gebelde? Bestaat er geen ander Bulgarije buiten dat van de huidige telefoonverbinding? Als je weet waar je naar toe belt, heb je misschien ook niet méér informatie nodig. Maar toch staar je elke keer weer met grote ogen naar je telefoon en waan je je in een klucht van een of andere niet bijster getalenteerde toneelschrijver.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden