nieuwscoronavirus

Halflege toestellen door coronavirus, maar vluchten gaan door

De groeiende zorgen over het coronavirus leiden tot kafkaëske taferelen in de luchtvaart. Maatschappijen als KLM en EasyJet zien zich gedwongen door te vliegen met halflege vliegtuigen omdat ze anders hun vliegrechten verspelen.

Een vrijwel leeg toestel van British Airways op weg van Londen naar Milaan. Beeld Getty Images
Een vrijwel leeg toestel van British Airways op weg van Londen naar Milaan.Beeld Getty Images

Overal ter wereld worden maatschappijen als gevolg van de verspreiding van het coronavirus geconfronteerd met onverkochte lastminutetickets, annuleringen en passagiers die simpelweg niet komen opdagen. Vorige week stelde de internationale luchtvaartkoepel Iata dat op sommige vluchten de helft van de passagiers verstek laat gaan. Het gevolg: halflege cabines.

Een logische reactie daarop zou het verminderen van het aantal vluchten per dag zijn, maar de regelgeving in de luchtvaart zit in de weg. Maatschappijen moeten verplicht 80 procent van hun vooraf gereserveerde vluchten uitvoeren. Doen ze dat niet, dan verspelen ze die ‘historische rechten’ voor de jaren die komen. Dat is geen optie in de huidige markt, waarin op bijvoorbeeld Schiphol geen ruimte is om te groeien. Liever dan hun slots kwijt te raken vliegen de maatschappijen door, zelfs al blijven de stoeltjes leeg.

Ondanks die stoïcijnse houding voelen zij dat wel degelijk in hun portemonnee. Het uitvoeren van halflege vluchten is bovendien een onnodige aanslag op het klimaat. Toch besloot de Europese Commissie tot nu toe niet tot een versoepeling van de regels, behalve voor vluchten van en naar China. Volgens Brussel waren er vorige week te weinig harde cijfers over het aantal annuleringen. Ook zou de markt in het zomerseizoen nog kunnen aantrekken.

‘Onbegrijpelijk’

Die houding kan in de sector op weinig begrip rekenen. ‘Onbegrijpelijk’, noemt KLM-topman Pieter Elbers de weerstand bij de Commissie. ‘Enerzijds wil de EU een green deal en anderzijds worden wij zo gedwongen vluchten, met CO2-uitstoot, uit te voeren, alleen maar om onze kostbare slots te beschermen.’

Ook EasyJet, na KLM de grootste speler op de Nederlandse markt, ziet graag dat Brussel zo snel mogelijk ingrijpt. De Britse prijsvechter voert op dit momenten vluchten uit ‘die we anders zouden hebben geannuleerd’, aldus een woordvoerder.

De halflege cabines hebben de aandacht van het Binnenhof. Vorige week vroegen de vier coalitiepartijen luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen om zich in Europa sterk te maken voor een ontheffing, een verzoek dat zij meteen inwilligde. Ook de Nederlandse slotcoördinator ACNL, die de start- en landingsrechten op de grote Nederlandse luchthavens verdeelt, heeft bij de Commissie aangestuurd op zo’n tijdelijke uitzondering, die in het verleden werd uitgevaardigd rond onder meer 9/11 en de Sars-epidemie in 2002 en 2003.

Die vanuit meerdere Europese lidstaten opgevoerde druk op Brussel lijkt langzamerhand effect te sorteren. In een verklaring stelt de Commissie maandag dat zij ‘alle mogelijke opties’ in ogenschouw neemt om de ‘significante impact’ van het coronavirus op de sector tegen te gaan. ‘Inclusief het herzien van de slotwetgeving.’ Het Europees Parlement stemt donderdag over een resolutie die oproept tot een ontheffing.

Zo ontwikkelt het aantal besmettingen zich

Bijgewerkt tot en met 9 maart

Het coronavirus

Wat begon als een mysterieus virus in de Chinese miljoenenstad Wuhan heeft zich over de hele wereld verspreid. Ook in Nederland is het virus inmiddels actief. In dit dossier leest u alles wat u moet weten over het virus.

Bij 321 Nederlanders is het coronavirus vastgesteld, drie personen zijn aan de gevolgen van het virus overleden. Een groot deel van Italië zit op slot en de beurskoersen lijden ook onder COVID-19. Het laatste nieuws in dit liveblog.

Scholieren en leerkrachten in Noord-Brabant volgen massaal het advies van het RIVM op om thuis te blijven als ze griepverschijnselen hebben. Maandag bleven zeker tienduizend schoolkinderen thuis. Maar elders gaat het leven zijn gewone gang.

Dirk Jan, zelf arts, liep corona op: ‘Een mooie oefening voor een gevaarlijker virus’

Olieprijzenoorlog valt samen met coronavirus, en dat merken de beurzen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden