Hakkinen kan in Japan seizoen vol frustraties goedmaken

Voor het derde achtereenvolgende jaar wordt het wereldkampioenschap Formule 1 in de laatste race beslist. De kanshebbers zijn morgen op het circuit van Suzuka regerend kampioen Mika Hakkinen en Eddie Irvine....

HET MEEST dramatische moment was tot op heden ook het meest veelzeggende in het Formule 1-seizoen. Het speelde zich af op Monza. Meer dan dertig ronden reed Mika Hakkinen tijdens de Grand Prix van Italië onbedreigd aan de leiding, totdat hij voor een seconde de concentratie verloor. Als gevolg van een kleine fout belandde de Fin in de hekken.

Hakkinen kon vervolgens zijn emoties niet meer verbergen. Hij kroop weg achter een heg en barstte in tranen uit. En niet alleen om dat ene stuurfoutje. Een seizoen vol frustraties kwam tot ontlading. Zijn slippertje over de kerbstones in San Marino, het niet goed aangedraaide wiel op Silverstone, de incidenten met Coulthard in Oostenrijk en België: dat alles werd hem op dat moment teveel.

In de aanloop naar de race in Spa-Francorchamps, twee weken eerder, liet Hakkinen voor het eerst merken dat hij niet gelukkig was met het verloop van het seizoen. 'Ik had op dit moment eigenlijk al dertig punten moeten voorstaan', zei hij toen.

Hij had gelijk. Vooral de doctrine van teameigenaar Ron Dennis dat de McLaren-rijder die het snelste bij de eerste bocht is mag winnen, heeft Hakkinen punten gekost. Eind juli werd hij als gevolg daarvan in Oostenrijk door zijn te gretige teamgenoot David Coulthard volkomen onnodig van de baan geramd. Dat de Fin uiteindelijk nog derde werd, was een klein wonder.

Desalniettemin bleef Dennis volharden in zijn weigering andere teamorders uit te vaardigen. Tijdens de race op Spa-Francorchamps, eind augustus, deed zich een bijna identieke situatie voor. Deze keer was het Coulthard die in zijn recht stond, terwijl Hakkinen teveel risico nam. De twee McLarens raakten elkaar lichtjes, maar ondervonden geen hinder van het contact. Coultthard stond de koppositie niet meer af en verwees zijn teamgenoot naar de tweede plaats.

In de Grand Prix van Duitsland was goed te zien hoe anders het er bij Ferrari aan toegaat. De Fin Mika Salo, na de beenbreuk van Schumacher in Engeland aangetrokken als tweede rijder, had in zijn tweede race de overwinning voor het oprapen.

Teamchef Todt verordonneerde echter dat Salo Irvine moest laten passeren, waardoor de Noord-Ier na Australië en Oostenrijk zijn derde overwinning kon bijschrijven. Dat was niet de enige keer dat hij de zege in de schoot kreeg geworpen. Twee weken geleden in Maleisië kon Schumacher tijdens zijn rentree eindelijk iets terug doen voor Irvine, die zich de voorgaande drie jaar volledig voor hem had weggecijferd.

De subliem rijdende Duitser moest zelfs twee keer opzij voor de Noord-Ier, anders had de laatste nog niet gewonnen. Het leverde Irvine de leiding in de stand om het wereldkampioenschap op. Wanneer McLaren net zoals Ferrari het belang van zijn beste rijder voorop had gesteld, was het titelgevecht al lang in het voordeel van Hakkinen beslist. Maar McLaren-teameigenaar Dennis heeft tot Maleisië geweigerd Coulthard in dienst van de wereldkampioen te laten rijden.

Deed hij dat uit sportiviteit of durft Dennis zijn kaarten niet op een rijder te zetten? Coulthard maakte tot die tijd, net als de sterk rijdende Heinz-Harald Frentzen, theoretisch nog een kans op de titel. Zelf geeft Dennis geen uitsluitsel over zijn beweegredenen.

Maar de verantwoordelijken bij McLaren steken op tactisch vlak soms schril af bij het Ferrari-blok van Michael Schumacher, technisch directeur Brawn en teammanager Todt. Ook morgen zal dit drietal een hoofdrol moeten spelen, wil Irvine Ferrari weer aan de wereldtitel helpen. De laatste Italiaanse triomf stamt uit 1979. Destijds zat Jody Sheckter achter het stuur.

Irvine is zich bewust van de druk, maar lijdt er niet onder. De glamourboy onder de coureurs vertrouwt op zijn kwaliteiten. En mocht het mislopen dan is er nog geen man overboord. 'Zolang ik maar weet dat ik er alles voor heb gedaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden