Haarlem vult tekort theater aan

De stichting Stadsschouwburg en Concertgebouw Haarlem heeft de afgelopen twee seizoenen een financieel tekort opgelopen van 980 duizend euro. Gisteren is in overleg besloten dat de tekorten uit het seizoen 2000-2001 door de gemeente worden gedekt....

Van onze medewerkster Marian Buijs

De tekorten zijn in dat seizoen vooral ontstaan door tegenvallende recettes bij het eerste klassieke muziekprogramma dat de nieuwe directeur, Neil Wallace, samenstelde. Maar ook het stichtingsbestuur en de gemeente hebben gefaald als toezichthouders. Het bestuur van beide podia is van plan af te treden en de gemeente heeft besloten dat Wallace een algemeen directeur boven zich krijgt die de eindverantwoordelijkheid draagt.

'Wallace houdt de artistieke leiding', zegt Louis Pirenne, hoofd van de afdeling Cultuur van de gemeente Haarlem. 'Maar de algemeen directeur toetst zijn voorstellen op de financiële mogelijkheden van de stichting. Zo'n directeur kan dus nee zeggen tegen delen van de programmering van Wallace.'

'We hebben niet aan de bel getrokken omdat de informatie die we kregen daar geen enkele aanleiding toe gaf', zegt Jan de Vries, voorzitter van het Stichtingsbestuur. 'Er zijn natuurlijk dingen tegengevallen. Hoe veelbelovend de programmering er ook uitzag, de voorstellingen trokken veel minder publiek dan voorzien. Neil Wallace is artistiek gezien erg belangrijk, daarom hebben wij de consequentie getrokken, het huidige bestuur treedt af. In elk geval een deel ervan.'

Gemeente en stichting hebben destijds bewust gekozen voor een directeur met een grote artistieke ambitie. Pirenne: 'Alle podia in de gemeente worden de komende jaren grootschalig verbouwd. Een enorme inhaalslag: de schouwburg, het concertgebouw, het poppodium Het Patronaat en De Toneelschuur worden tegelijkertijd aangepakt. Deels gaat het om nieuwbouw, bij De Toneelschuur bijvoorbeeld, deels om ingrijpende verbouwingen. Met dat alles is 130 miljoen gulden gemoeid. Daar komen de budgetoverschrijdingen nu bij. Deels heeft de gemeente daar wel begrip voor, maar deels ook niet.'

De uitgebreide programmering waarmee Wallace meteen begon, maakte extra personeel noodzakelijk. De gevolgen daarvan zijn onvoldoende voorzien. Wallace, aangetreden in 2000, geeft dat ruiterlijk toe: 'Achteraf hadden we daarvoor veel te weinig personeel, dan drukken de overuren en de kosten van oproepkrachten te zwaar op het budget. Vooral mijn muziekprogrammering uit het eerste seizoen was de boosdoener. Ik dacht daarmee nieuw publiek naar het Concertgebouw te trekken. Maar ik heb totaal onderschat dat daar geen mens meer naar toe kwam. In de ogen van veel Haarlemmers bestaat dat gebouw niet. Nu wordt het ingrijpend verbouwd, er komt een kleine zaal bij, nieuwe kleedkamers, een nieuwe foyer.'

Wallace heeft in de kunstwereld veel krediet door zijn enthousiasme en inzet. Onder zijn leiding is er een artistieke vernieuwing ingezet en is de samenwerking tussen de Haarlemse podia veel intensiever geworden. Pirenne: 'Hij is een bijzondere producent, heeft een internationaal en nationaal netwerk. De gemeente en de stichting vinden dan ook dat hij moet blijven, hoe ongebruikelijk dat ook is.'

Neil Wallace stelde in juni van dit jaar zelf voor om een algemeen directeur aan te stellen, zoals nu zal gebeuren. Wallace: 'Ik stond voor een onmogelijke taak. In mijn eentje deed ik de fondswerving, de marketing, het artistieke beleid en de programmering van beide gebouwen. Ik was 90 uur bezig per week. Dat is ondoenlijk. Als er iemand bij komt is dat een zegen voor mij. Ik onder curatele gesteld? Geen sprake van. Ik blijf artistiek directeur.'

Wallace gelooft nog steeds in een spannende toekomst in Haarlem. De verbouwing, die Wallace ook moet managen, is inmiddels in gang gezet bij het Concertgebouw en zal in mei beginnen in de Schouwburg.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden