Haar liefde, haar passie, haar obsessie: de 130

Sinds gisteren zijn er op de Nederlandse wegen weer negentien stukjes weg bijgekomen waar je 130 mag. Dat hebben we ook ditmaal te danken aan de minister van Infrastructuur en Milieu - vermoedelijk meer van Infrastructuur dan van Milieu - Melanie Schultz van Haegen. Op 61 procent van de snelwegen is de maximumsnelheid nu 130, maar Schultz van Haegen zal pas rusten wanneer zij dit percentage op 77 procent heeft gebracht.

Beeld anp

Want haar grote passie, daaraan hoeft niet te worden getwijfeld, is de 130. Ik heb foto's van Melanie die zojuist een bord met 130 erop heeft onthuld uitgebreid bestudeerd. Er straalt een diepe, zeg maar gerust religieuze vreugde uit haar ogen. Je ziet een gelukkige vrouw die erin is geslaagd weer een heel klein stukje van haar levensideaal te verwezenlijken: overal 130. Een liberale democrate in hart en nieren: weer een stuk asfalt erbij waar het genot van de 130 niet langer is voorbehouden aan de Porscherijder met lak aan verkeersboetes, maar ook bereikbaar is voor de hardwerkende Nederlander in zijn middenklasser.

Terwijl ik gisteren bij Rijswijk in een hopeloze file belandde, hoorde ik op de radio dat Melanie Schultz van Haegen in haar Haagse werkkamer een origineel 130-bord heeft staan. Meer hoef je eigenlijk niet te weten, om deze vrouw te doorgronden. Dat bord is een schrijn, een altaar, een heilig icoon. We weten dat Schultz klusjes als het milieu en het openbaar vervoer delegeert aan haar staatssecretaris - iets wat Wilma Mansveld nog flink opbrak. Maar het kan niet anders. De minister geeft nu al zes jaar lang al haar energie en toewijding aan de 130. Het is geen baan, het is een opdracht.

'Vandaag viert de automobilist een feestje', zei een presentatrice op Radio 1. Ik ken geen mensen die gisteren met een feestneus op in de auto zaten - althans niet vanwege de 130. Maar misschien ken ik gewoon te weinig malloten. Of onderschat ik het aantal dieptragische gevallen voor wie de verhoging van de maximumsnelheid op de A27 een kort moment van vreugde betekent in een verder uitzichtloos bestaan.

Beeld anp

De feestvreugde werd gisteren een beetje bedorven door de Volkskrant. Onze Bard van de Weijer had het RIVM en TNO gevraagd hoe het zat met de extra luchtvervuiling door de snelheidsverhoging. Beide instituten zeiden dat de Europese normen voor de luchtkwaliteit wellicht zullen worden overschreden. Gelukkig had Schultz van Haegen een ingenieursbureau in de arm genomen dat had uitgerekend dat de uitstoot toeneemt, maar dat het allemaal nog net binnen de toegestane grenzen blijft. Wie gelijk heeft, moet blijken.

De luchtkwaliteit gaat achteruit, dat staat vast, maar dat neemt Schultz van Haegen op de koop toe. Evenals de hogere verkeersonveiligheid. Het is de prijs die ze bereid is te betalen voor haar liefde, haar passie, haar obsessie: de 130.

Toen ik in de Verenigde Staten mijn rijbewijs haalde, was de maximumsnelheid daar overal 88 kilometer per uur. Nu bedraagt die in de meeste staten 112 of 120 kilometer. Wij willen in dit overvolle stadsstaatje per se 130 - geen idee waarom. Van tijdwinst is amper sprake en verder zijn er louter nadelen. Het heeft ook iets zieligs; die 130 is meestal een illusie, je mag al blij zijn wanneer er beweging in zit.

Maar als straks op alle snelwegen het evangelie van de heilige 130 is verspreid, kan minister Melanie Schultz van Haegen met een gerust hart afscheid nemen en overstappen naar een wegenbouwer of verkeersbordenfabriek.

Haar taak is gereed, haar missie vervuld.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden