'Haai!' 'Heeeh!' 'Hoe is ie?'

Een beetje bekende Nederlander heeft zijn eigen visagist en/of hairstylist...

Op weg naar gate C25 wordt Mari van de Ven staande gehouden door een met goud behangen stelletje.

Of hij met de kortgeschoren jongeman op de foto wil.

Het is 06.05 uur, half Nederland ligt op één oor, de andere helft veegt hier tussen de tax-freewinkels op Schiphol met moeite de slaap uit het hoofd, maar Mari is klaarwakker. Zijn halflange zwarte haar ligt perfect nonchalant rond het hoofd, zijn stoppelbaard is minutieus bijgewerkt en zijn slobberende joggingbroek vormt een geweldig hippe combinatie met zijn strakke bruin-suède colbertje.

'Natîîrlijk wil ik op de foto', zegt Mari tegen het paar.

Gastvrij ontvangt hij de grote brede jongen naast zich. Drie meter verder klikt diens vrouw op haar wegwerpcamera, waarna ze verbaasd naar het doosje kijkt.

'Moet ie niet flitsen?'

'Eh, jawel', zegt de beschroomde beer naast Mari.

De fotografe baalt. Zien ze eindelijk topvisagist Mari van de Ven zomaar, aanráákbaar, rondstappen op het vliegveld, wil hij zelfs nog met ze op de foto, is het toestel kapot. 'Waarom koop je dan ook zo'n weggooiding?', sneert de vrouw naar haar lief. 'Je hebt tegenwoordig ook digitale apparaten hoor.'

Wanneer het kiekje alsnog is geschoten en het tevreden paar buiten gehoorafstand is, laat Mari zijn verwondering de vrije loop. 'Dit vínd ik toch leuk. Weet je wat die man doet? Hij is kickbokser! Dat verwacht je toch niet? Normaal vragen vrouwen en kinderen of ze met me op de foto mogen. Maar een kickbokser! Da's toch leuk?'

Reisgenote Danie komt uit een parfumwinkel gelopen.

'Dáán! Er wilde net een kickbokser met me op de foto!'

Danie Bles, topstyliste, is niet onder de indruk. 'Dit is waarschijnlijk zijn geheime tweede leven', zegt ze nuchter.

Danie is wat gewend. Laatst nog, vertelt ze, stond ze in een of andere mondaine tent te dansen met Lapo Elkann, je weet wel, de kleinzoon van die overleden Fiat-topman Gianni Agnelli, echt een celebrity dus, nou, een paar dagen later hoorde ze dat de politie hem gehuld in vrouwenkleren en met een overdosis cocaïne in zijn lijf had aangetroffen tussen allerlei travestieten op een hotelkamer, begrijp je? Enfin, die dingen maak je dus mee, in dit vak.

Zoveel breder

Vandaag zal het er een stuk rustiger aan toe gaan, al is elke dag natuurlijk enerverend genoeg. Gisteren was Mari nog in Gorinchem, in het kader van de 'Pour Vous-tournee' langs de 75 winkels van de gelijknamige make-upketen waarmee hij een 'prima' contract heeft gesloten.

'Er kwam een vrouw naar me toe die zei: ik vind het zó leuk dat je ook nog onder ons gewone mensen komt. Zo zei ze dat: gewóne mensen. Ik vind dat nogal denigrerend klinken, maar zo denken de mensen dus. Die vrouw had de hele nacht niet geslapen omdat ze zou worden gemake-upt door Mari. Maar ik vind het leuk om te doen. Als ik mensen blij kan maken, geeft mij dat ontzettend veel voldoening.'

Straks gaat hij hopelijk opnieuw iemand blij maken. En niet zomaar iemand. Over drie kwartier vertrekt het vliegtuig richting Hamburg, waar Mari en Danie de volle verantwoordelijkheid gaan nemen voor de make-up, de haarcoupe en de algehele styling van Sylvie Meis. De oud-presentatrice en echtgenote van Rafael van der Vaart geeft een 'exclusief interview' aan glamourblad Jackie, over de lusten en lasten van haar zwangerschap, want zoals bekend is ze bijna acht maanden in verwachting van een zoon.

Sylvie wil voor Jackie zelfs exclusief met haar dikke buik op de foto; niet op één foto, maar een heleboel, met telkens verschillende kleren aan.

Voorwaarde is wel dat Mari en Danie de visagie en de styling doen. Mari en Danie doen namelijk altijd Sylvies visagie en styling. Zoals Mari ook altijd de visagie doet van Wendy (van Dijk), Ilse (DeLange) en Dyanne (Beekman). En zoals Danie met haar bedrijfje Danie Bles Styling altijd de styling doet van Daniëlle en Reinout (Oerlemans), Chantal (Janzen), Marco (Borsato) en Daphne (Bunskoek).

Zo gaat dat tegenwoordig: een beetje bekende Nederlander laat zich niet meer volsmeren door een onbekende make-upmedewerker van het NOB, maar gaat op zoek naar een hoogsteigen visagist en/of (hair)stylist. Mari van de Ven, Danie Bles, Leco van Zadelhoff, Dyanne Beekman, Maik de Boer, Theo Hopman, Mettina Jager: van een groeiende groep televisiepersoonlijkheden bepalen zij tot in detail het uiterlijk. Hun populariteit heeft er inmiddels toe geleid dat sommigen zélf tot celebrities zijn uitgegroeid. Ze geven boeken en dvd's uit, leiden workshops door het hele land en treden op in televisie-programma's en commercials.

Om die reden ziet Leco van Zadelhoff, bekend geworden als make-up artist van Leontine Borsato, Connie Breukhoven en Caroline Tensen, liever af van medewerking aan dit artikel over de visagisten en stylisten van bekende Nederlanders. 'Mijn werk is nu zoveel breder', zegt hij. 'Ik ben trendwatcher, ik treed op als deskundige in RTL Boulevard, ik geef boeken uit.'

Natuurlijk, hij zou het 'hartstikke leuk' vinden om 'een keer te kijken hoe we mijn werk in breder perspectief in de krant kunnen plaatsen'. Maar om slechts te figureren in een verhaal over de Nederlandse showbizz, daar heeft hij 'niet meer zo'n zin in'.

Misschien alsjeblieft

Mari van de Ven heeft er juist wel zin in. Het vliegtuig naar Hamburg heeft de dikke wolken boven Nederland onder zich gelaten en Mari zegt: 'Je moet ook kijken naar wat de mensen graag willen weten. De mensen willen weten: goh, wat doet Mari eigenlijk nog meer, naast de makeovers op televisie, naast de boeken en de beauty-dvd? De mensen willen weten hoe een dag uit het leven van een visagist eruitziet.'

Deze dag uit het leven van Mari zal vooral 'heel gezellig' worden, denkt Mari. Hij kent Sylvie al een jaar of vijf, dan ga je 'intiem met elkaar om en word je vanzelf vriendjes met ze', of, anders gezegd: 'Je zit in hun aura.'

Voor glamourblad Jackie is het misschien een bijzonder moment, om Sylvie zo vlak voor de bevalling nog uitgebreid op de foto te mogen zetten. Ze zal ook prominent op de cover van het tijdschrift komen te staan. 'Maar ik zelf ben er niet hypernerveus om', zegt Mari. 'Ik denk nu niet: oh shit, Sylvie komt op de cover! Ik bedoel: ik heb in mijn leven al zo vaak de visagie gedaan voor een coverfoto. Ik weet zo langzamerhand van de hoed en de rand.'

Mari's faam begon halverwege de jaren negentig, in het tv-programma Koffietijd. Als eerste liet hij voor de camera zien wat je met make-up allemaal kunt doen, visagie-technisch gesproken. 'Deze periode zal ik nooit van mijn leven vergeten', vertelt hij op zijn openhartige dvd Land of colour - by Mari. 'Sommige kandidaten lieten hun tranen de vrije loop, na het zien van het eindresultaat. Op die momenten voel ik me echt heel erg dankbaar.'

In de jaren die volgden, trad hij op in programma's als Life & Cooking, Gordon's lifestyle, Lijn 4 en, met Dyanne Beekman en Theo Hopman, Passion for fashion. De bekende Nederlanders kwamen vanzelf aanwaaien. Wendy van Dijk leerde hij via zijn maatje Dyanne Beekman kennen, Sylvie Meis liet zich als piepjonge presentatrice van Foxkids door haar ouders letterlijk voor de deur van zijn kapsalon in Den Bosch afzetten, om te vragen of hij haar misschien alsjeblieft in zijn klantenbestand wilde opnemen.

Nu, in 2006, heeft Mari een fors zakelijk management achter zich staan en gebruikt hij een agenda ter grootte van een multomap.

Als perfectionist

Vanwege die omslagfoto voor Jackie zal hij dadelijk 'gewoon even lekker de tijd nemen' voor Sylvies visagie, weet hij. Een beauty shoot vereist immers wat meer aandacht dan, pakweg, een reclamefilmpje. 'In een commercial loop je in een filmshot voorbij, zonder dat je precies ziet hoe de visagie is gedaan. Een beauty shoot luistert veel nauwer. Dan gaat het vaak om close-upfoto's en zie je precies hoe een wenkbrauw is gezet, waar de accenten van de ogen liggen en hoe ik de mond heb opgemaakt. En als perfectionist zou ik het heel vervelend vinden als Sylvies mond scheef in het blad zou verschijnen.'

Gelukkig kent Sylvie 'geen valkuilen': ze heeft van nature 'zo'n prachtige huid' en 'zulke geweldige groene ogen', dat er weinig fout kan gaan. Hooguit zal hij haar 'spiegels van de ziel' nog wat extra accentueren met aardekleuren, want 'Sylvie houdt van duidelijke ogen' en Mari - vanwege die spiegelfunctie - ook.

'Uiterlijk is mijn vak, maar ik ben eigenlijk heel erg iemand van het innerlijk', zegt hij. 'Ik ben heel erg geïnteresseerd in mensen. Ik vind het heerlijk als ik mensen niet alleen qua uiterlijk iets kan meegeven, maar ook qua innerlijk. Door te horen, te voelen, te praten. En door met mijn make-up heel dicht bij de mensen zelf te blijven. Ik heb Wendy kort geleden een bobline geknipt, maar ik zal dat nooit zomaar bij iedereen doen. Want iedereen is uniek, toch? Dus moet je iedereen anders benaderen.'

Het vliegtuig zet de daling in. Mari klapt zijn tafeltje omhoog. Zegt: 'Ik denk dat je al een aardige indruk hebt gekregen van Mari, hè?'

Leuke dingetjes

Danie heeft een tafel in de Hamburgse Briese-studio's volgepakt met babyspullen: zuigflessen, bruine speelgoedberen, Lego-blokken, shirtjes van Ralph Lauren, sokjes van Dior, een speelgoed-BMW, gympies van All Stars, een mini-trenchcoat van Burberry.

Danie is niet alleen de vaste styliste

van Sylvie, ze is ook, zoals dat heet, fashion director van Jackie. Zodoende kwam ze op het idee voor Sylvies zwangerschaps-shoot. 'Sylvie heeft van zichzelf al iets glamour-achtigs', zegt Danie, 'dus ze past sowieso goed in Jackie. Maar wij wilden graag een keer iets anders neerzetten, geen glamour-look maar iets verrassends.'

Ter inspiratie heeft ze duchtig gebladerd in buitenlandse modetijdschriften en belegde ze een pittige brainstormdag met Jackie-hoofdredactrice Femmetje de Wind. Een stapeltje uitgescheurde fotopagina's uit het internationale glossy-aanbod vormt vandaag de leidraad voor de sfeer die de Jackie-serie moet oproepen: 'een beetje stoer', waarbinnen niettemin plek moet zijn voor Sylvies naderende moederschap.

Danie lijkt het leuk 'om daar op een of andere manier met een knipoog naar te linken'. Ze heeft daarom de teddybeer alvast in een Ralph Lauren-shirtje gestoken en het Burberry-jasje aangetrokken. Op elke foto zal Sylvie 'iets met een baby-accessoire' gaan doen, is het plan.

Weliswaar is Sylvie zelf nog niet gearriveerd, maar Danie weet zeker dat ze dit idee toejuicht. 'Dat is het voordeel van een vaste stylist: je hoeft elkaar minder uit te leggen en je weet dat het goed is.'

Mocht ze komende week tijdens haar trip naar Zuid-Amerika dus leuke dingetjes tegenkomen voor Sylvie, Estelle of Leontine, dan zal ze niet schromen ter plekke in te slaan. Personal shopping hoort erbij, als stylist. 'Daar krijgen de klanten een wat apartere garderobe van', zegt Danie. 'Nederland is immers vrij klein. Op deze manier voorkom je dat garderobes op elkaar gaan lijken.'

Geweldige vrouw

Ze komt bijna geruisloos binnenstappen, zonnebankbruin en nog steeds in spijkerbroek, ondanks haar forse buik.

'Haai!'

'Heeeh!'

'Hoe is ie?'

Liefdevolle omhelzingen.

Zoenzoenzoenzoen.

Danie neemt Sylvie Meis intussen snel in zich op. Kan ze alle kleren aan? Zit de zwangerschap haar plannetje voor de fotoreportage niet in de weg? Kennelijk niet.

'Wel relaxed zeg, van de achterkant zie je helemaal niks!' complimenteert Danie de aanstaande moeder. 'Ook je benen niet!'

Sylvie tempert de euforie. 'Joh, kom op, ik ben zesenhalve kilo aangekomen.'

Danie houdt vol. 'Nee, echt!'

Mari neemt Sylvie mee naar de kaptafel, discreet verstopt achter een groot scherm, en brengt een laagje beige crème, dat wil zeggen foundation, op haar gezicht aan.

Sylvie kijkt in de felbelichte spiegel. 'Even het schilderij verfklaar maken.'

Zelf is ze 'niet echt slecht' in make-up, zegt ze, hetgeen Mari beaamt: 'Helemáál niet slecht. Ik ben alleen net iets beter.'

Lachen.

Ze kunnen onderhand wel iets van elkaar hebben, Sylvie en Mari. Mari vindt Sylvie een geweldige vrouw, Sylvie is 'heel tevreden' over Mari. En daarbij klikt het ook nog eens 'heel goed' op het persoonlijke vlak. Vooral toen ze vorig jaar besloten om de bruiloft van Sylvie en Rafael 'samen te doen', is hun band gegroeid.

'Dat is zoiets intiems. Moet je je voorstellen: Mari is er van 's ochtends zeven uur tot 's nachts geweest. Dan wil je iemand die aardig is, die warm is, die lief is, bij wie je je op je gemak voelt en bovenop dat alles moet hij ook nog eens degene zijn die jou het mooist van iedereen kan maken. Nou, dan kom je uit bij Mari.'

Totaalplaatje

Mari laat zich niet afleiden. Geconcentreerd bewerkt hij Sylvies 'spiegels van de ziel' met blauwgrijze oogschaduw. 'Er zijn maar weinig visagisten die evengoed zijn in haar als in make-up', vervolgt Sylvie. 'Dat is een pre. Ik ben vaak genoeg leuk opgemaakt, maar dan is het haar aan de beurt en dan zeggen ze: tja, je hebt lang haar, dat zullen we maar lekker los laten, hè. Dan wordt de borstel erdoorheen gehaald en that's it. Ja, en dan ben ik toch wel een tiepje dat het gevoel wil hebben dat er ook aan het haar aandacht wordt besteed. Want het is toch een totaalplaatje dat je creëert.'

Mari's totaalplaatje bevalt haar prima. Vooral in ogen en mond is hij heel sterk, vindt Sylvie. 'En hij is ook heel goed in het cre'ren van glans op bepaalde plekken in je gezicht. Dat zal hij misschien niet bij iedereen doen, maar bij mij werkt dat heel goed. Voor mijn bruiloft hebben we het ook gedaan.'

Mari: 'Daar hebben de mensen het nu nog over. 'Ik wil die make-up van Sylvie', zeggen ze dan.'

Sylvie: 'Het was een bepaalde uitstraling. Je dacht: dat bruidje stráált. Natuurlijk straalt een bruid, maar als er zoveel camera's bij zijn, wil je het ook terugzien, snap je? Ik ben van nature een beetje getint - mijn vader is Indisch - en we hadden gekeken: hoe kunnen we nou het best zo'n gloed naar buiten brengen? En dat ging toch het best door middel van goud- en glanstinten. Heel subtiel, op de jukbeenderen, een beetje op het neusbeen. Alsof je nog even weg bent geweest en je komt terug en je straalt helemaal en je gaat trouwen - díe look. Een beetje Jennifer Lopez-look.'

Danie komt de hoek om. Ze vertelt welke foto's ze graag wil laten maken en vraagt met welke Sylvie wil beginnen.

'Liever niet meteen met de coverfoto', zegt Sylvie.

'Dat sowieso niet. Dat is nicht in Frage', zegt Danie.

Voor Sylvie is Danie 'het walhalla van de mode'. Op haar reizen neemt ze af en toe 'wat leuke dingetjes' mee, dingetjes om aan te trekken. 'Alleen merk ik nu met die zwangerschap: dat is een aspect dat je lichaam even op pauze zet. Ik bedoel: de nieuwe collecties komen uit en jij kunt niets passen. Dat gaat allemaal aan me voorbij. Maar ik moet wel zeggen dat ik al wel wat dingetjes heb gekocht voor na mijn zwangerschap.'

Rustmoment

Over de vraag hoe die innige relatie tussen BN'ers en hun personal beautypeople is ontstaan, lopen de meningen uiteen. Mari van de Ven houdt het erop 'dat het gewoon fijn is als je iemand hebt die jou als jezelf kan neerzetten'.

Maar waarom bestond zoiets dan nog niet in de jaren tachtig? 'Toen ik zeventien jaar geleden begon bij de afdeling kap en grime van het NOB, was het totaal anders', zegt Theo Hopman, kapper-visagist van Bridget Maasland, Sylvana Simons en een rijtje anderen. 'Je zat eerder gekoppeld aan een bepaald programma. Deed je bijvoorbeeld de Honeymoonquiz, dan hing er een heel schema aan de muur met mensen die daarin optraden en geschminkt moesten worden. Ron Brandsteder zat daar als presentator dan gewoon als een van de velen tussen.'

Nu doet Theo de make-up bij Sylvana in haar persoonlijke kleedkamer. 'We zitten dus niet meer bij de rest in de make-up-

kamer. Het is een soort rustmoment voor de presentatoren. Vroeger hadden ze tegen zo'n presentator gezegd: wat haal jij in je hoofd, dat je apart wilt zitten? Nu wordt gevraagd: waar wil je zitten? Kennelijk werkt het.'

Het werkt, beamen Sylvana Simons en Bridget Maasland. 'De make-up is het laatste stadium voordat je je showtje gaat doen', zegt Sylvana. 'Dan is het prettig als je even alleen bent met iemand die je prachtig mooi opmaakt en tegelijkertijd energie geeft in plaats van energie vraagt. Theo is wat dat betreft een heel prettig mens. Hij geeft advies zonder je onzeker te maken.' Voor de foto's die Bridget vorige maand in Brazilië liet maken voor Playboy, had ze niet graag een andere visagist ingeschakeld dan Theo Hopman, zegt ze. 'Ik wilde daar niet als een stoeipoes op het strand gaan liggen, want zo ben ik niet. Het is een heel andere, Hitchcock-achtige fotoserie geworden, met veel suspense, en daar heeft Theo een grote rol in gespeeld.'

Sylvana en Bridget zijn trots op hun Theo, die 'niet zo'n wannabe is' (Bridget), 'mij altijd mezelf laat zijn' (Sylvana), 'wars van overdreven glamour is' (Bridget) en 'in tegenstelling tot anderen niet zo'n make-upstempel op je drukt waarvan iedereen ziet: oh, dat heeft Theo gedaan' (Sylvana).

Omgekeerd moet Theo trots kunnen zijn op zijn klanten, zegt hij, 'want als die klik er niet is, komt er niets tot stand'. Hoe mooi en veelgevraagd Sylvie Meis misschien ook is, zij hoeft bij Theo vermoedelijk niet aan te kloppen.

'Rijke vrouwen, vrouwen die rijk getrouwd zijn maar verder weinig doen, die liggen mij niet', zegt hij. 'Dat bedoel ik verder niet lullig, maar ik vind carrièrevrouwen op televisie leuker. Die dóen iets. En dan is het fijn om daar een krachtig sausje overheen te gooien, zodat ze er ook nog mooi uitzien.

'Kijk naar Jacobine Geel. Die staat voor het goede gesprek en zo, maar ziet er ook nog tiptop uit. Het is wel gewoon een lekker ding.'

Berenlolly

'Zie je mijn buik wel?'

Opgemaakt en gestyled volgens de regels voor de 'stoere look', knuffelt Sylvie in het felle cameralicht met de Ralph Lauren-beer, waarbij ze zich afvraagt of die Burberry-jas haar zwangerschap niet maskeert.

'Die buik zie je prima', sust fotograaf Hans de Vries.

De beauty shoot verloopt opmerkelijk voorspoedig. Sylvie speelt professioneel met de Lego-blokken, poseert ervaren op de speelgoed-BMW en veinst moeiteloos dat ze smult van een grote berenlolly. Tussendoor verruilt ze regenjas voor polo en jeans voor korte broekjes en werpt ze vriendelijke, zwoele, onschuldige, blije of stoute blikken naar de camera.

Slechts even lijkt een probleem te ontstaan, wanneer Sylvie onder een strak, gestreept stretchjurkje platte witte schoenen aan moet. 'Met deze schoentjes zonder hakken heb ik wel een beetje korte benen', waarschuwt ze fotograaf Hans zacht.

'Ach, dan stretch ik de foto toch een beetje', zegt Hans.

'Oh ja, dat is een goed idee, stretch de foto maar een beetje. Verder heerst het overleg dat bij elke stoerezwangerevrouwenlookshoot gebruikelijk is.

'Wil je een stoere look of een blije look?', vraagt Sylvie dan aan Danie. En Danie antwoordt: 'Ik vind een stoer-sexy look wel leuk.' Waarna Sylvie probleemloos een stoer-sexy look te berde brengt.

Mari hoeft tussendoor nauwelijks aan de slag. Heel af en toe poedert hij Sylvies gezicht wat bij, plukt en trekt hij even aan haar paardenstaart en bewerkt hij losse plukjes haar met wax, 'zodat ze weer fijn bij de familie horen'.

Tijdens de lunch is de sfeer dan ook uiterst ontspannen. Sylvie werpt haar licht op de bijkomstigheden van een zwangerschap. 'Ik heb vorige week van tien tot zes geshopt, nou, ik was kapót!'

Rafael, die na de training bij HSV naar de studio is gekomen, vertelt hoe hij tijdens zijn eerste weken in Duitsland schrok van het vrolijke gebruik ter plaatse van het bijvoeglijk naamwoord geil. 'Komt er na de wedstrijd iemand naar je toe, zegt ie: du hast geil gespielt.'

Danie wil van Rafael weten of hij toevallig nog een 'Ralph Lauren-voetballer' voor haar weet, een speler die dus kleding draagt van haar favoriete ontwerper, maar dan wel graag een die 'wijde boxershorts' draagt, want aan mannen met strakke boxershorts heeft ze zo'n hekel dat ze die gewoon in hun onderbroek laat staan als het moet, zoals laatst in Saint-Tropez, toen ze met een best wel lekkere meneer in een hotelkamer belandde en hij zich op een gegeven moment van zijn bovenbroek ontdeed. 'Ik heb echt metéén een taxi naar mijn hotel gepakt.'

'Heb je weer wat bijgeleerd over boxer-shorts', zegt Mari op het vliegveld van Hamburg. De vlucht naar huis heeft vertraging. Mari belt met zijn management, werkt zijn agenda bij en doodt de rest van de tijd met de Franse Vogue.

Hij was opvallend stil aan de lunchtafel in de Briese-studio. 'Ik ga geen mensen afzeiken', verklaart hij. 'Dat doe ik gewoon niet. Die rubrieken in die gossipbladen, waarin ze anderen gaan afzeiken, dat zou niks voor mij zijn.' Maar verder vond hij het een heerlijk ontspannend dagje hoor. Sylvies huid 'zag er mooi uit' en omdat de ploeg goed op elkaar was ingespeeld, verliep de fotosessie vlot. 'Iedereen begrijpt het en doet zijn ding - and the results are.'

Morgen zit ie weer in het vliegtuig. Maar niet voor zijn werk. Mari gaat even shoppen in Parijs. 'In Nederland heb je ook wel een paar aardige winkels', zegt hij. 'Maar in Parijs of Milaan kun je net weer even iets anders doen. Gewoon even kijken wat Parijs te bieden heeft. Is toch leuk? Ja toch?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden