Haags toneel wint eerste 1000 Wattprijs

'Ik had het niet echt verwacht, vanmiddag ging de voorstelling niet zo lekker', zegt Hans van den Boom, regisseur van toneelgroep Stella Den Haag, als hij zaterdag de 1000 Wattprijs ontvangt, waarbij een geldbedrag van 25 duizend euro hoort....

De prijsuitreiking is de uitsmijter van het Tweetakt kunstenfestival voor kinderen en jongeren, in jeugdtheater Het Paleis in Antwerpen. De 1000 Wattprijs, een samenvoeging van de Nederlandse Hans Snoekprijs en de Vlaamse Signaalprijs, wordt voortaan elk jaar uitgereikt tijdens het festival, dat het ene jaar in Nederland en het andere jaar in Vlaanderen plaatsvindt. De prijs wordt gefinancierd door de Nederlandse en de Vlaamse regering.

'Eigenlijk is het dit jaar een oeuvreprijs', roept het duo Van den Berg en Stegman, samen theater Adhoc, vlak na de bekendmaking. Ze zijn niet de jury, maar 'uw gids door prijsuitreikingsland'. Ze zeggen afkomstig te zijn van 'het groot archief der gestolen opinies'. In pak staan ze voor een zwarte achtergrond vol knipperende blauwe lichtjes.

De jury, met drie leden uit Nederland en vier uit Vlaanderen, koos voor Bianca en de Jager vanwege de poëtische taal, de mooie bewerking van een oud verhaal en de afstandelijke acteerstijl: aspecten die kenmerkend zijn voor de regie van Van den Boom. De jury noemt hem 'een van de meest getalenteerde, gedreven theatermakers in het kindertheatercircuit, met een eigen theatertaal'. Van den Boom regisseert en schrijft al ruim twintig jaar bij Stella Den Haag.

Zijn laatste voorstellingen waren allemaal ongewone bewerkingen van sprookjes. Voor Bianca en de Jager bewerkte Van den Boom Sneeuwwitje tot een, volgens het juryrapport, helder en schrander verhaal, waarbij de toeschouwer wordt gedwongen na te denken. Het is helemaal niet meer duidelijk of de goedzakken of de slechteriken gelijk hebben. Bianca, de moderne Sneeuwwitje, wil maar één ding: in heel zacht mos liggen met de jager.

Andere genomineerden waren Connaissez-vous votre géographie van Bronks uit Vlaanderen, Medusa van het Laagland uit Nederland, Lilith@Online, van het Vlaamse Speeltheater De Kopergieterij en de tekst van De Meisjes van Aboke van het Waterhuis uit Nederland.

'We hebben tot op het laatste moment getwijfeld', zegt de Vlaamse juryvoorzitter Nicole Petit. 'De vijf voorstellingen hadden allemaal kwaliteit. Wat begon met verdeeldheid, eindigde met consensus. Omdat dit de eerste uitreiking is, wilden we de prijs niet verdelen.'

Op de vraag of de Vlaamse en Nederlandse stukken wel te vergelijken zijn, zegt juryvoorzitter Petit: 'Het was sowieso een vergelijken van appels en peren. We hebben gekeken naar de kwaliteit en de maatschappelijke waarde.'

Hoewel Nederland en Vlaanderen ieder een andere cultuur hebben, groeien ze naar elkaar toe wat betreft thematiek. 'Er vindt nu al een enorme uitwisseling plaats van schrijvers en acteurs. Wat inspirerend is, gaat over en weer en dat willen wij stimuleren.'

De prijs heeft tot doel, met name op beleidsniveau het bewustzijn te vergroten dat jeugdtheater volwassen aandacht nodig heeft. 'Niet van alleen insiders', zegt Petit. Met het prijzengeld moeten gezelschappen zich verder ontwikkelen.

'Ik weet nog niet waar we het geld voor gaan gebruiken', zegt Cees Debets, voormalig zakelijk leider en met Van den Boom oprichter van Stella Den Haag. 'We krijgen subsidie, dus moet met het geld iets extra's gebeuren.'

Hij vindt het geld een 'fantastisch cadeau' omdat daaruit waardering blijkt voor de werkwijze van Stella: zoeken naar wat toneel tegenwoordig nog kan vertellen. Hij is blij dat aan de prijs nu een geldbedrag is gekoppeld. 'Dat geeft het jeugdtheater meer aanzien. Het is een bloeiende en belangrijke kunstvorm.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden