H&M verschijnt op de catwalk van Parijs

Zo'n zevenhonderd genodigden hadden zich woensdagavond in Parijs verzameld in Musée Rodin, waar modeketen H&M een nieuwe collectie presenteerde, die begin van de herfst in de winkel hangt. De organisatie van een modeshow is niet nieuw voor de confectiegigant: H&M organiseert al jaren modeshows om de verschillende samenwerkingsverbanden met bekende designers onder de aandacht te brengen. De keten heeft ook al eerder shows georganiseerd om de eigen collectie te presenteren, onder meer in 1997 in Dalhalla in Zweden en in 2005 in New York.


Maar dit is de eerste keer dat H&M een modeshow organiseert tijdens Paris Fashion Week. De catwalks in Parijs gelden als het meest prestigieuze platform ter wereld. Ze zijn traditioneel het domein van bekende luxemerken als Chanel, Dior en Saint Laurent, niet van een highstreet-keten als H&M.


De show van woensdagavond betekent niet dat H&M zich nu als luxemerk wil profileren, of dat de kleding ineens stukken duurder wordt. Voor H&M is een show tijdens de Fashion Week bij uitstek een marketingvehikel, zoals modeshows voor de meeste luxemerken tegenwoordig vooral een manier zijn om de verkoop van parfum en tassen te stimuleren. Het gaat immers allang niet meer alleen om de kleding op de catwalk; veel van de creaties die in Parijs worden getoond worden niet eens in productie genomen.


De show van H&M is onderdeel van een bredere trend, waarin de grenzen tussen designermode en highstreet-kleding steeds vager worden. Ook Topshop, dat vergelijkbaar is met H&M, organiseerde twee weken geleden, tijdens de modeweek in Londen, een modeshow.


Die show, waarvoor de keten zelfs samenwerkte met Google en Facebook, was live te volgen op internet. De show van H&M was ook live online te volgen. Zo maken Topshop en H&M mode bereikbaar voor een breed publiek.


Tegelijkertijd liften ze mee op de populariteit van designermode en meten ze zichzelf een extra modieus imago aan. 'Met een H&M'tje kun je er ook heel goed uitzien', was de onderliggende boodschap van de show van gisteravond.


De keten doet er de laatste tijd veel aan om mensen van dat idee te overtuigen. Tijdens de meest recente Oscaruitreiking kreeg het Zweedse bedrijf actrice Helen Hunt zelfs zover dat ze haar entree maakte in een H&M'tje.


Bregje Lampe

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden