Guus Kuijer wint Astrid Lindgren Memorial Award

Velen die na hem kwamen zijn met hem vergeleken, maar eigenlijk kan nog steeds geen kinderboekenschrijver tegen hem op. Volkomen terecht dus, dat gisteren Guus Kuijer (1942) de Zweedse Astrid Lindgren Memorial Award won.

AMSTERDAM - Kuijer ontvangt als eerste Nederlander de internationale prijs, die in 2003 voor het eerst werd uitgereikt aan Maurice Sendak.

De ALMA is bedoeld voor schrijvers die werken in de geest van de Zweedse schrijfster van Pippi Langkous en Ronja de Roversdochter en wordt wel de Nobelprijs voor de jeugdliteratuur genoemd. Alleen al het prijzengeld (450 duizend euro) zet alle andere prijzen in de schaduw.

Toch doet Kuijer, wanneer hij in 1975 als schrijvende leraar debuteert, met Een gat in de grens en Met de poppen gooien, het eerste boek over Madelief, niet veel anders dan andere jeugdauteurs in de jaren zeventig: realistische verhalen schrijven voor de jeugd, waarin de werkelijkheid niet sprookjesachtiger wordt voorgesteld dan zij is.

Het is zijn stijl, die bestaat uit onnavolgbaar eenvoudige korte zinnen, waardoor hij opvalt. Wat hij met zijn boeken voor volwassenen niet bereikt, lukt hem met zijn kinderboeken: het zijn direct bestsellers.

Eigenlijk te vroeg wint hij in 1979 al de Staatsprijs voor jeugdliteratuur voor zijn gehele oeuvre, dat voor het overgrote deel nog geschreven moet worden. Zijn beste boek, daar zullen niet veel mensen het mee oneens zijn, is dan wél net uit: Krassen in het tafelblad (1978). Daarin gaat Madelief logeren bij haar opa, kort na het overlijden van oma, die eigenlijk niet zo aardig was.

Maar je kunt je afvragen of al die waardering door volwassen deskundigen nu zo belangrijk is. Veel indrukwekkender is de enorme waardering die hij krijgt van jonge lezers. Het is niet toevallig dat sinds de jaren negentig, maar vooral in het afgelopen decennium, opvallend veel meisjes Madelief worden genoemd, naar de favoriete jeugdheldin van hun vader of moeder.

Voor de verfilming van Krassen in het tafelblad met Rijk de Gooyer (1998) is zelfs een actrice beschikbaar met dezelfde naam als het personage dat ze moet spelen.

Kuijer heeft nooit meer zo'n succes als met Madelief, al komt er wel in de buurt met een nieuwe reeks over Polleke, waarvan in 1999 het eerste deel Voor altijd samen, amen verschijnt. Ook hierin schept hij weer levensechte kinderen die het te stellen hebben met nare of, op hun best, een beetje hulpeloze volwassenen.

Zijn werk is in diverse talen vertaald, maar is het meest succesvol in Duitsland, waar hij tweemaal de prestigieuze Deutsche Jugendliteraturpreis heeft gewonnen. Kuijer noemt in een reactie via zijn uitgever Het boek van alle dingen (2004) zijn dierbaarste boek, maar zal, net als de schrijfster wier prijs hij nu wint, uiteindelijk vooral herinnerd worden om de twee sterke meiden die hij schiep.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden