Gunstige vastgoedmarkt zorgt voor meer opbrengsten sluiting politiebureaus

De gunstige vastgoedmarkt is goed nieuws voor de politie; volgens een prognose levert het sluiten van politiebureaus meer op dan de jaarlijkse 76 miljoen euro die de politie van het kabinet vanaf 2025 jaarlijks moet bezuinigen op de huisvesting.

Charlotte Huisman
In 2014 besloot de toenmalige justitieminister Ivo Opstelten (VVD) de komende jaren de helft van de vierhonderd politiebureaus te sluiten. Sindsdien zijn 148 bureaus dichtgegaan. Beeld ANP
In 2014 besloot de toenmalige justitieminister Ivo Opstelten (VVD) de komende jaren de helft van de vierhonderd politiebureaus te sluiten. Sindsdien zijn 148 bureaus dichtgegaan.Beeld ANP

Een woordvoerder van de Nationale Politie onderstreept dat het slechts om een voorspelling gaat die in maart is gemaakt en dat nog niets zeker is. 'Politiebureaus worden gesloten in samenspraak met burgemeesters, en dat proces loopt nog. Op sommige plekken zijn oude politiebureaus moeilijk verkoopbaar, op andere plekken levert zo'n gebouw juist veel op.'

In 2014 besloot de toenmalige justitieminister Ivo Opstelten (VVD) de komende jaren de helft van de vierhonderd politiebureaus te sluiten. Sindsdien zijn 148 bureaus dichtgegaan. Daarvoor in de plaats zijn 76 nieuwe politieposten geopend in bijvoorbeeld gemeentehuizen.

Het is geen populair beleid. Veel burgemeesters, vooral op het platteland, klagen dat de zichtbaarheid van de politie in hun regio vermindert. Als de politie minder zichtbaar is, voelen burgers zich minder veilig, blijkt uit onderzoek.

Maar volgens de politie zijn minder bureaus nodig, nu veel mensen aangifte doen via internet, en de politie ook via sociale media weten te bereiken. Op de vraag van de Volkskrant of de kloof tussen de politie en de burger niet groter wordt door de sluiting van bureaus, zei korpschef Erik Akerboom in maart van dit jaar:

'We onderschatten de symbolische werking van het wijkbureau niet. Maar wat ook voelbaar is in de wijk: het postkantoor is weg, de bank gaat dicht, de bus komt niet meer langs en nu gaat de politie ook nog weg. We willen de politie graag zichtbaar in de wijk houden, er is juist meer behoefte aan dan ooit. Politiesteunpunten kunnen de werking van het wijkbureau vervullen. Als we tot het inzicht komen dat meer herkenbaarheid nodig is, moeten het lokale bestuur en de politie dat samen oplossen. Maar we moeten ook willen vernieuwen. De wijkagent moet ook een webagent zijn.'

De politie betoogt dat ze met het sluiten van de bureaus juist meer 'naar de mensen toe' gaat: bijvoorbeeld met mobiele politiebureaus of vaste spreekuren van wijkagenten in bijvoorbeeld winkelcentra, maar ook projecten als 'Burger Hotspot' (extra controle van een door burgers aangegeven overlastlocatie) en 'Koffie met een cop'.

'Het sluiten van een politiebureau betekent een omslag in werken van politiemensen', zegt Liesbeth Huyzer van de Nationale Politie, verantwoordelijk voor de dienstverlening. 'Collega's en inwoners zijn daar niet altijd tevreden over. Maar als ik nu ook zie hoe collega's door prachtige, vaak zelf bedachte initiatieven, innovatief en creatief zijn, dan is dat precies waar het om gaat. Zichtbaar en benaderbaar zijn.'

Zo houdt een Bredase wijkagent sinds anderhalf jaar elke donderdagavond met staantafel en stoelen spreekuur in een winkelcentrum.

Een agent bij het basisteam Midden-Schieland, heeft 'Burger Hotspots' bedacht. Als sociale media-coördinator van zijn team las hij op de facebookpagina van zijn bewoners steeds vaker bezorgde berichten. Die gingen voornamelijk over verkeersproblemen en problematische jeugdgroepen. Begin 2017 zette hij een openbaar bericht op de Facebook-pagina van de politie met de vraag: waar wilt u de politie vaker zien? Op dit bericht kwamen zo veel reacties met overlastlocaties, dat hij daar nu maandelijks een 'Burger Hotspot'-lijst van maakt. Daar is de politie dan meer aanwezig. 'Door het delen van de resultaten op sociale media groeit de interactie met de inwoners in ons verzorgingsgebied. Ze voelen zich serieuzer genomen.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden