Guggenheim zoekt via YouTube naar talent en vernieuwend werk

Amsterdam Het Guggenheim Museum in New York heeft een wedstrijd voor videokunstenaars uitgeschreven, waarbij iedereen die ouder is dan achttien jaar tot 31 juli een filmpje kan insturen via YouTube....

Van onze verslaggeefster Romy Muste

Het aparte kanaal YouTube Play is speciaal voor de wedstrijd opgezet. Deelnemers aan de wedstrijd kunnen hier hun inzending voor het Guggenheim uploaden. Er zijn wel eisen aan elke video verbonden. Zo moet elke inzending nieuw zijn en mogen de filmpjes geen commercieel karakter hebben. Daarnaast mag de speelduur niet langer dan tien minuten zijn.

Verder is de invulling van de inzending vrij. Elk filmpje kan dus een documentaire zijn, of kunst, of animatie. Een team van curatoren, onder wie Spector, zullen de inzendingen beoordelen en tweehonderd filmpjes selecteren. Daaruit zal een jury een selectie maken van zo’n twintig inzendingen, die eind oktober te zien zullen zijn in New York, maar ook in de dependances in Berlijn, Bilbao en Venetië. De filmpjes zullen uiteraard ook op YouTube te bekijken zijn.

Steeds meer musea gebruiken moderne media om jong publiek te trekken en tegelijkertijd te moderniseren. De laatste jaren worden online community’s ook ingezet om nieuwe (kunst)talent te ontdekken. Boijmans Van Beuningen in Rotterdam is met zijn online filmpjes op Boijmans TV een Nederlandse voorloper. Ook YouTube werd al door het museum in Rotterdam ingezet: begin vorig jaar kon iedereen een filmpje op YouTube zetten, waarin een vriend of vriendin geportretteerd werd. Een selectie van deze filmpjes werd door het Boijmans getoond in de tentoonstelling Elixir: het video-organisme van Pipilotti Rist.

Een grootschaliger en internationaal georiënteerd voorbeeld van YouTube-gebruik door een instelling voor kunst of cultuur, is het online muziekexperiment van YouTube in samenwerking met onder meer het London Symphony Orchestra: YouTube Symphony Orchestra. Muzikanten van over de hele wereld konden begin vorig jaar, na online screening en selectie door een jury, deelnemen aan een online orkest, dat uiteindelijk ook optrad in Carnegie Hall.

Het Guggenheim werkte in 2009 al samen met Google Earth en Google SketchUp. In 2009 zette het museum ook de online foto- en beeldcommunity Flickr in voor een wedstrijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden