Gucci-uitstraling voor oer-Hollandse herenschoen

De paar aanwezige medewerkers van het schoenbedrijf Van Lier uit Loon op Zand lijken nog het meest verbaasd over de hipheid waarmee de wintercollectie 2002-2003 in een Amsterdams penthouse wordt gepresenteerd....

Maar voor eigenaar Geert van Spaendonck (41) is het een logisch gevolg van een ambitieus proces dat hij een paar jaar geleden in gang zette. Van Spaendonck wil van Van Lier, since 1815 en vooral bekend van de keurige brogues, een modemerk maken. 'Met de internationale uitstraling van Gucci of Armani, maar dan voor een bescheidener prijs. Als je je blijft profileren als die Loonse schoenfabriek voor de Nederlandse man, red je het niet meer, ook niet in Nederland. En Tods was twintig jaar geleden ook maar een Italiaans fabriekje. Daar is toen een heel verhaal omheen gemaakt. Waarom zouden wij dat niet kunnen?'

Na Van Bommel (opgericht in 1734) is Van Lier het bekendste en grootste schoenenmerk van Nederland. Van Bommel, eveneens bekend van de brogue, zegt 300 duizend paar schoenen te verkopen, waarvan 50 duizend in het buitenland. Het net iets goedkopere Van Lier zet 220 duizend paar schoenen per jaar af, vrijwel alleen in Nederland.

Van Spaendonck, afkomstig uit een Tilburgs textielgeslacht, nam het bedrijf elf jaar geleden over van Sjef en Peter van Lier, twee neven die in de eigen familie geen opvolger konden vinden. De omzet is sindsdien verdubbeld.

In het jaar dat Van Spaendonck bij Van Lier begon werd iedere seizoen maar 5 procent van de collectie vernieuwd. Tegenwoordig is dat de helft. In een Antwerpse loft is net een creative office geopend omdat Van Lier 'een citybrand is, en je voor het ontwerpen tussen het soort mensen moet zitten die het dragen.'

De eerste voorzichtige effecten van de nieuwe aanpak zijn er al: een lichtelijk vierkant gesneden loafer heeft de klassieke brogue, die nog altijd in de collectie zit, verdrongen als de populairste Van Lier-schoen. Ook met dank aan het Duitse Hugo Boss dat, zegt Van Spaendonck, de Nederlandse markt heeft opengebroken voor modische herenschoenen. Deze winter moeten Nederlandse mannen aan de Stockholm en de Toronto: een loafer en een demi-brogue met zeer smalle, lange leesten en een voor van Lier pittige prijzen van 149 en 159 euro.

Bij Van Bommel uit Moergestel begon de modernisering zes jaar geleden met de oprichting van het merk Floris van Bommel. Genoemd naar de middelste, indertijd 19-jarige zoon van algemeen directeur Frans van Bommel die regelmatig te zien is reclamecampagnes. Hij poseerde zelfs naakt, met een paar schoenen als vijgenblad.

'We hadden al eerder geprobeerd modieuze schoenen te maken', zegt Frans van Bommel (60), die vorige week met pensioen ging. 'Maar de winkeliers wilden er niet aan. Die zeiden: jullie zijn Van Bommel, jullie moeten klassieke schoenen verkopen. Toen dachten wij: we geven het een andere naam. Net zoals je Boss en Hugo Boss hebt, is er ook Van Bommel en Floris van Bommel.' De Floris van Bommellijn - brede schoenen met rubber zolen en rubberen neuzen, prijzen rond de 150 euro - is op dit moment half zo groot als het moedermerk. Er worden inmiddels ook sportieve vrouwenschoenen onder het label verkocht.

Bij het feestelijke afscheid van Frans van Bommel werd een tweede submerk aangekondigd; Van Bommel Noble Blue. 'Volledig handgemaakt en met alle snufjes en foefjes die je een schoen zou willen stoppen', zegt Reynier van Bommel (29), commercieel directeur en samen met Floris de negende generatie Van Bommel die in het bedrijf werkt. Minimaal 349 euro gaan ze kosten.

Overigens kwam de naam Noble Blue ook op geheel ambachtelijke wijze tot stand. Reynier van Bommel: 'Blauw is onze huiskleur, dus het moest iets met blue worden. Een van onze vertegenwoordigers zei: je moet iets doen met adel. Toen hebben we in het woordenboek opgezocht wat daar het Engelse woord voor is.' Vanaf voorjaar 2003 te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden