Gucci maakt van zonnebril echt statussymbool

Zelden zoveel zonnebrillen op de catwalk gezien als vorige week tijdens de laatste mannenshows van Prada en Gucci. De wintermannenshows, nota bene....

Van alle accessoires zijn zonnebrillen het instapproduct bij uitstek. Niets zo nadrukkelijk aanwezig als een zonnebril, en tegelijkertijd blijft hij meestal redelijk betaalbaar. Zelfs bij de grote designermerken kom je zelden boven de 200 euro uit. Dat is dan misschien wel veel geld, het is maar een fractie van wat je voor een gemiddelde tas van zo'n merk betaalt. Ontwerpers doen dan ook hun uiterste best om je elk jaar een nieuwe te laten kopen. Geen kleur glas, geen model dat we de afgelopen jaren niet voorbij hebben zien komen.

Voor komende zomer heeft Chanel, dat zich pas sinds een paar jaar fanatiek op de brillenmarkt begeeft, de meest uitzinnige brillen: met diepzwarte glazen die kleiner zijn dan het montuur, of met een over de hele breedte lopende parelketting als brug.

Maar vooralsnog lijkt Gucci de grootste kans te maken op Bril van het Seizoen. Reptile heet die bril, en het is een donkere, vrij klassieke bril. Zo een waarmee je Jackie Onassis had zien kunnen rondlopen, of die je aantreft op de neus van Anna Wintour, de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue, die nooit zonder een zonnebril een show bekijkt. Het bijzondere zit 'm in het materiaal: het montuur is helemaal bekleed met slangenleer. Eigenlijk een heel voor de hand liggend idee, waar alleen nog nooit iemand is opgekomen. Ook de prijs is nieuw: 500 euro, waarmee het Italiaanse huis van de zonnebril een echt status object maakt.

Overigens heeft Gucci nog een ander hebbeding in de aanbieding, geheel gratis. In de voorjaarscampagne trekt supermodel Carmen Kass haar onderbroek omlaag om haar in een strakke Gucci-G geschoren schaamhaar te onthullen. Voor wie het wil nadoen: koop snel de Engelse Vogue. Het regent klachten, dus het zou best kunnen dat het meteen de laatste keer is dat het te zien is geweest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.