modeblog

Gucci heeft nieuwe directeur: Alessandro wie?

Het Italiaanse modemerk Gucci heeft een nieuwe creatief directeur: Alessandro Michele (42). Hij is totaal onbekend buiten de modewereld. Dat is een gewaagde zet van de leiding van Gucci, schrijft moderedacteur Bregje Lampe.

Alessandro Michele Beeld ap

Alessandro wie? Ja, dat dacht ik ook. Buiten een paar goed ingevoerde modetypes heeft niemand van deze man gehoord. Maar Michele werkt al jaren voor Gucci. Hij begon er in 2002, en werd in 2011 officieel de rechterhand van Frida Giannini, die hij nu opvolgt als creatief directeur. Het vertrek van Giannini werd begin december bekend. Ze zou pas weggaan na de vrouwenshow in januari, maar een paar weken geleden werd bekend dat ze eerder vertrok, zonder publiekelijk afscheid te nemen.

Giannini moest vertrekken omdat het al een paar jaar niet zo goed ging met Gucci, nog altijd een van de bekendste modemerken van Italië. De cijfers blijven maar tegenvallen, vooral omdat de groei in Aziatische landen achterblijft. In het derde kwartaal van 2014 daalden de inkomsten met 1,6 procent tot 581 miljoen euro. Voor moederbedrijf Kering was dat genoeg reden om ceo Patrizio di Marco en zijn vrouw Giannini te ontslaan. Di Marco werd direct opgevolgd door Marco Bizarri, die de afgelopen jaren als hoofd voor moederbedrijf Kering werkte.

Over de opvolging van Gianni werd de laatste paar weken druk gespeculeerd in de modewereld. Daarbij werden grote namen genoemd zoals Hedi Slimane, die voor Saint Laurent werkt en Riccardo Tisci, die voor Givenchy werkt. Zelfs de naam van Tom Ford viel een paar keer; hij werkte eerder voor Gucci, van 1994 tot 2004. Door klassiekers in een nieuw jasje te steken en gewaagde reclamecampagne met veel referenties naar seks te gebruiken wist Ford van Gucci een miljoenenmerk te maken.

Tom Ford Beeld anp

Geen duidelijk gezicht

Giannini is het niet gelukt om zijn succes te evenaren; zij slaagde er niet in om Gucci een duidelijk gezicht te geven omdat haar collecties teveel wisselden.

Nu is Michele belast met de taak om van Gucci weer een gewild merk met een duidelijk imago te maken. Dankzij zijn officiële aanstelling is de mannenmodeshow die vorige week plaatsvond in Milaan en die rigoureus brak met het prototype macho mannenmodebeeld van Gucci door meisjesachtige jongens de catwalk op te sturen, zelfs zomaar het debuut geworden van Michele.

Aan de ene kant is het opvallend dat Gucci niet voor een grote naam, maar voor een onbekende ontwerper uit eigen gelederen heeft gekozen. De aanstelling van een grote naam zou immers veel meer aandacht generen. Aan de andere kant is het een bewuste en strategische keus. Gucci legt de nadruk op de merknaam, in plaats op die van de ontwerper. Op de lange termijn is dat wel zo handig.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden