Groupon voor creatieven

Kortingswebsite Strawberry Earth werkt vanuit de filosofie dat duurzaamheid loont.

Aan lange tafels is een groep van zeven twintigers en dertigers ingespannen op Macbooks aan het werk. De duurzaamheidscommunity Strawberry Earth legt de laatste hand aan hun nieuwe initiatief: een groene tegenhanger van de populaire kortingsbonnensite Groupon.

Over twee dagen gaan de eerste groene deals online, en vanaf dan worden er wekelijks duurzame reizen, kleding, spa-treatments en diners aangeboden. Hoofddoel van initiatiefnemers Mette te Velde (31) en Ikenna Azuike (32) is om draagvlak te vinden voor mooie duurzame initiatieven. Azuike: 'We zien zoveel goede, kleine initiatieven die niet genoeg klanten hebben en failliet gaan. Met de Strawberry Earth-deals willen we de bekendheid van deze merken vergroten en mensen met hen laten kennismaken tegen een kennismakingsprijs.'

Strawberry Earth werkt min of meer op dezelfde manier als Groupon, maar in plaats van één deal per dag biedt de groene tegenhanger elke week twee deals aan: een activiteit en een product. Aanbieders moeten het net als bij Groupon niet van de winst hebben, maar vooral van de naamsbekendheid die met de aanbieding wordt vergroot.

Hiervoor heeft Strawberry Earth volgens de initiatiefnemers het juiste netwerk. In 2008 begonnen Te Velde en Azuike vanuit New York een duurzaamheidsblog. Ze raakten er geïnspireerd door de groene beweging en wilden de positieve benadering, creativiteit en praktische oplossingen naar Amsterdam brengen.

Inmiddels heeft de blog een grote groep trouwe volgers, organiseert Strawberry Earth een jaarlijks festival van films en documentaires met een duurzaamheids- en milieufocus, en organiseren ze Strawberry Earth Wonderland, een evenement dat iedere herfst groene mode, muziek en kunst combineert.

Geen dumpprijzen

De filosofie die aan Strawberry Earth ten grondslag ligt, is een andere dan die van Groupon. 'Groupon is erg van de veelvraat, van de massaconsumptie met bodemprijzen', aldus Te Velde. 'Wij willen ons inzetten voor duurzame ondernemers die positieve aandacht verdienen, en bieden een kleine korting aan in plaats van dumpprijzen. Zo willen we een drempel bij de consument wegnemen. Je hoort vaak zeggen: ik wil wel duurzamer leven, maar het is zo moeilijk te vinden.'

Strawberry Earth is de eerste groene concurrent van Groupon in Europa. Amerika telt al meer van dergelijke platforms, maar volgens Te Velde en Azuike hebben die een hoog geitenwollensokkengehalte. 'We willen het op de Strawberry Earth-manier doen: brutaal en optimistisch', zegt Azuike.

De twee ondernemers willen het vooroordeel wegnemen dat duurzaamheid suf is. Te Velde: 'We selecteren de projecten streng. Naast duurzaamheid letten we op design en culturele waarde'. Op de site van Strawberry Earth prijkt dan ook de toepasselijke slogan: 'Don't just buy green, buy awesome!' (Koop niet alleen groen, koop geweldig!, red.) 'We richten ons op de creatievelingen. Zij zijn de trendsetters, een invloedrijke groep die de koers bepaalt', aldus Te Velde.

Op 21 november gaan de eerste twee deals op strawberryearth.com online: een kortingsbon van Vleck Wijnen (biologische wijn) en een etentje op 23 november in restaurant Trouw in Amsterdam (werkt met seizoensgroenten) dat gepaard gaat met een rollerdisco, een groene modeshow en de lancering van het nieuwe platform. Ook liggen deals in het verschiet met onder andere Baobab Reizen (CO2-neutrale reizen), Doortje Vintage (tweedehandskleding) en Roetz Bikes (fietsen van hergebruikte fietsonderdelen en natuurlijke materialen).

Bij elke deal kunnen de kopers op drie goede doelen stemmen waarvan zij vinden dat die extra aandacht verdienen. Na een stemperiode van drie maanden ontwerpt Strawberry Earth voor het goede doel met de meeste stemmen achtergronden die als reclame een week lang op de groene bonnensite te zien zijn. In de toekomst willen ze ook een deel van de winst aan de winnende doelen afstaan.

Het grote voorbeeld van Te Velde en Azuike is de site etsy.com. Een onlinemarktplaats voor handgemaakte producten, die met een paar mensen begon maar inmiddels honderden werknemers heeft. 'Ik zie niet in waarom Strawberry Earth ook niet zo groot zou kunnen worden', zegt Azuike. 'We hebben een doenersmentaliteit.'

Plannen hebben de jonge ondernemers genoeg. Azuike: 'We willen ons platform uitbreiden naar Londen, New York en Berlijn. Daar zijn ze ook veel verder in het duurzaamheidsconcept. In Nederland heerst cynisme over duurzaamheid, maar daar trekken we ons niets van aan.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden