Grotestadswestern

Daar zit ze dan, Mathilda, 12 jaar oud, in de gang van een New Yorks appartementengebouw. De benen in een fleurige maillot, bungelend door de spijlen van het trappenhuis. Provocerend een sigaret in de mond. Scherp in de gaten houdend wat er om haar heen gebeurt. Dat liegt er niet om: een drugsruzie waarbij haar vader is betrokken, wordt verbaal en intimiderend tot op die gang uitgevochten.


Het debuut van Natalie Portman in de filmgeschiedenis is net zo overrompelend als de rol waarmee de toen ongeveer even oude Jodie Foster in 1976 haar eerste Oscarnominatie binnenhaalde, als het hoertje Iris in Martin Scorsese's Taxi Driver. Spoedig blijkt in Léon dat het meisje aanmerkelijk streetwiser is dan haar leeftijd rechtvaardigt. Maar of titelheld Léon, een eenzame en solistische huurmoordenaar, dat beseft wanneer hij haar bij thuiskomst zo ziet, is de vraag. Wij, kijkers, zijn met hem mee naar boven gegaan na getuige te zijn geweest van een van zijn extreem gewelddadige klussen. Léon beziet Mathilda met een mengeling van afkeuring (sigaret) en vertedering. Als ze de volgende dag bij hem aanbelt nadat haar hele familie is uitgemoord in die drugsruzie, twijfelt hij om de deur te openen. En inderdaad, vanaf het moment dat ze binnen is, staat zijn wereld op zijn kop.


Met Léon maakte de Fransman Luc Besson (Le Grand Bleu, The Fifth Element) zijn beste film. Spel, regie en stilering zijn zo goed dat de onmogelijke combinatie van de twee overtuigt én ontroert. Het is een geweldige gewelddadige grotestadswestern met Jean Reno als de eenzame westernheld, die weet dat je wraakgevoelens moet uitschakelen maar wel bereid is zij die wraak zoeken te helpen, desnoods met de uiterste consequentie.


Léon (Luc Besson, 1994) RTL 7, 22.40-01.20 uur.

Timboektoe

(Dave Schram, 2007) Speelfilmdebuut van Dave Schram, die sinds 1989 als producent een omvangrijk cv heeft opgebouwd. De jeugdfilm Timboektoe modelleerde hij naar de boeken van Carry Slee over Nederlandse kinderen op een Franse camping. En zoals we dat kennen uit Slees boeken, hangt er veel onheil in de lucht; zo veel zelfs dat het scenario van Maria Peters soms wel een lesboek in jeugdproblemen lijkt. Toch ontstijgt de film de sfeer van Kindertelefoon en Jeugdzorg, vooral dankzij de optimistische en eerlijke toon. Zelfs bij de grootste narigheid overheerst het gevoel dat het wel goed komt met deze tobbende kinderen. Daar kunnen een nare campingbaas en diens bitchy dochters niets aan afdoen. Het leukst zijn de scènes waarin de liefde zich opdringt. Wanneer er (eindelijk) wordt gezoend, heeft die zoen de slagkracht van een bruisende actiescène. Met Geza Weisz in een van zijn eerste rollen.


Nederland 3, 15.30-17.12 uur.

Hanna

(Joe Wright, 2011) Na de succesvolle kostuumdrama's Pride and Prejudice (2005) en Atonement (2007), beide met Kira Knightley, vertilde de Engelsman Joe Wright zich aan een film die je kunt omschrijven als James Bond meets Léon, Luc Bessons film (zie hierboven) die erna wordt uitgezonden. Waar Bessons wraakfilm dankzij scenario, regie en cinematografie net binnen de grenzen van het betamelijke blijft, lukt dat Hanna, die de Nederlandse bioscoop niet haalde, niet. De wraaktocht van vader (Eric Bana) en vooral dochter (Saoirse Ronan) tegen de vrouw (Cate Blanchett) die de moeder van het gezin gedood heeft, zit te vol met krakkemikkigheden en plotgaten. Wel leuk: de vechtscènes met de toen 16-jarige Ronan.


RTL 7, 20.30-22.40 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden