Grote verschillen bij gelijke sterkte

Met nog drie wedstrijden op het programma in de voorronde van het NK (23 en 24 november) in de meesterklasse voor viertallen gaat 't Onstein (Maas-Ramondt en Verhees-Jansma) aan de leiding op de voet gevolgd door Crash....

Kees Tammens

Een groep van acht viertallen strijdt om de vier overige plaatsen. Titelverdediger Modalfa moet nog terrein goedmaken om in de race te blijven.

Een lezer van de Volkskrant bezocht een dag de Meesterklasse, genoot, maar verbaasde zich over de enorme verschillen op vrijwel elk spel. 'Het zijn allemaal prima bridgers, maar toch produceren zij door bizarre kronkelingen voortdurend vreemde en ver uiteenlopende scores. Hoe komt dat en waarom komen op topniveau zo vaak dezelfde paren en teams bovendrijven?.'

Het antwoord op de vraag in twee delen. Alle meesterklassers beheersen het spel van de leider en spelen geconcentreerd. Een praktisch signaleersysteem is de leidraad bij het tegenspel. Het uittellen van alle handen is meer een kwestie van inspanning dan van inspiratie. Voor elk paar is huisvlijt voldoende bij de opbouw van een gedegen biedsysteem.

Als het niet zo moeilijk is de basisvaardigheden onder de knie te krijgen, waardoor ontstaan de soms gigantische en verbazingwekkende verschillen dan wel?

Wedstrijdbridge is bijzonder dynamisch en vereist een grote ondernemingslust . De frequentie en manier waarop je de tegenpartij in competitieve situaties voor complexe beslissingen plaatst en de vaardigheid waarmee jezelf uitermate verwarde biedverlopen ontrafelt, zijn doorslaggevende factoren. De succesvolle speler grijpt elke kans om de tegenpartij voor het blok te zetten aan. Krijgt hijzelf het mes op de keel, dan ergert hij zich niet en bijt manmoedig door de zure appel heen. Technisch verzorgd bridge is mooi maar juist de paren die punten uit het niets toveren, trekken uiteindelijk aan het langste eind.

In diagram 1 uit de MK van het afgelopen weekeinde een voorbeeld van een door bedaarde bridgers als onzinnig bestempelde actie.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- -- 1* pas

3* 3* 3* pas

3SA pas pas pas

Een rustige aanpak leidde naar een alledaags 3SA contract waarin één down onvermijdelijk was na *A, *H en een derde harten voor *V. Noord heeft *A en de leider is gedwongen acht slagen mee te nemen.

Zie diagram 1

west noord oost zuid

-- -- 1* 2*

3* 4* dbl pas

pas pas -- --

Wie meende dat noord-zuid met +100 op dit spel niet konden verliezen, kwam bedrogen uit. Zuid schudde op de andere tafel een zwak 2*-volgbod uit de mouw met de op zijn zachtst gezegd amechtige schoppenkleur. Dit zette noord aan tot de haarscherpe 4*.

West kwam tegen 4* uit met troef voor *H in oost die ruiten onder het aas naspeelde voor *H (om west een klaveren te laten spelen) waarna inderdaad *V (te laat, na een klaverenuitkomst door west of klaverenswitch door oost in slag twee gaat 4* een down) volgde. De leider nam *A, speelde *A en *H, uit zuid een klaveren weg. Een harten getroefd en naar de dummy overgestoken met een ingetroefde ruiten. Uit noord volgde een inmiddels hoge harten. Oost was verslagen: *8 en zuid troeft over, troeft ruiten in noord en speelt weer een hoge harten die oost met *A mag troeven waarop de verliezende klaveren uit zuid verdwijnt. Troeft oost de eerste harten met *A dan gooit zuid direct de klaveren af en heeft *B in de dummy als entree voor de hoge harten en +590 voor noord-zuid. In diagram 2 kon de lijn met de minste honneurpunten opnieuw zegevieren.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

1* 2* dbl pas

pas 2* pas pas

3* 3* 4* pas

pas pas -- --

Noord bood met 2* een tweekleurenspel *+* aan. Zuid kon geen voorkeur geven en paste na het doublet. Na 2* voelde zuid zich niet genoopt te steunen met 3* (of 2* om *H aan te geven). Noord stribbelde na 3* nog een beetje tegen met 3* maar het bieden eindigde kleurloos in 4*. Noord nam *A en *H mee en speelde *B na. De leider zag af van de snit op *H, nam *A om *V voor te spelen. Met *H goedgeplaatst en *10 singleton kon west de troeven trekken. Na *A en *V was het vier-één zitsel bekend zodat tien slagen het maximum bleek voor +130 in oost-west.

Zie diagram 2

west noord oost zuid

1* 2* 2* 3*

pas 4* dbl pas

pas pas -- --

Noord-zuid maakten op de andere tafel aanzienlijk meer lawaai. Zuid gaf op driehoogte voorkeur met 3* waarna noord met de extra lengte in harten op eigen houtje doordrukte naar de manche, gedoubleerd door oost. Met *V goedgeplaatst waren tien slagen voor het oprapen en werd de ondernemingslust beloond met +590. Anton Maas hield in diagram 3 zijn oren open en baseerde op grond van wat hij hoorde in het bieden het afspel in een scherpe hartenmanche.

Zie diagram 3

west noord oost zuid

-- -- -- pas

1* pas 1* 1*

dbl pas 1SA 2*

pas 4* pas pas

pas -- -- --

Het bieden van oost-west verdient enige uitleg. West ontkende met de 1*-opening een vierkaart in harten of schoppen. Het 1*-antwoord was relay en vroeg om meer informatie. Het doublet van west na 1* was informatief. Oost gaf met 1SA gelijke lengte in klaveren en ruiten aan. Na dit begin namen noord-zuid het heft definitief in handen

Tegen 4* kwam west uit met *A, oost *V, en speelde een kleine klaveren voor *B in oost die *H naspeelde. Maas: 'West toonde negen kaarten in de lage kleuren. Aangezien oost vier kaarten in zowel klaveren als ruiten aangaf, was de verdeling van west bekend: precies vier ruiten en vijf klaveren. Er bleef in de west plaats voor vier kaarten in harten en schoppen. Twee-twee of drie-één? Om dat te onderzoeken begon ik na *A met *A en schoppen voor *H in west; *B getroefd in zuid, gevolgd door een derde keer schoppen. Indien west niet bekende (en dus een doubleton schoppen had) betekende dat tevens dat west ook een doubleton harten had. Met *A en *H kon ik dan zeker alle troeven ophalen. Nu west de derde schoppenslag *B bijspeelde, betekende dit een singleton harten in west. Ik troefde de derde schoppen met *H in noord en speelde *B voor de snit op *V. Deze speelwijze mislukte alleen bij *V sec in west. Dan zou ik wel even moeten slikken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden