Grote goede doelen blijken immuun voor crisis

De grote goede doelen blijken immuun voor de economische crisis. De opbrengst uit donaties van de 25 grootste filantropische instellingen is in 2011 met 4,2 procent gestegen naar 743 miljoen euro. KWF Kankerbestrijding is de grootste aanjager van de inkomsten voor goede doelen.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Volkskrant naar de opbrengst uit eigen fondsenwerving. Alleen in 2009 stagneerde die opbrengst. Sindsdien groeien de inkomsten net als voorheen met 4 procent per jaar.

Duurzamer
'Donaties hebben een veel duurzamer karakter dan vaak gedacht', zegt hoogleraar filantropie Theo Schuyt. 'Iedereen verwacht ten onrechte dat door de crisis de private bijdrage inzakt. Juist in tijden van crisis en de aaneenschakeling van slecht nieuws hebben burgers behoefte aan betrokkenheid en hoop. Ze blijven daarom geld geven.'

KWF Kankerbestrijding is het grootste goede doel van Nederland. Vorig jaar groeide de instelling met 22 procent, naar 125 miljoen euro. KWF profiteert al enkele jaren van het succes van Alpe d'HuZes, waarbij fietsers geld ophalen door zes keer de alpencol uit de Tour de France op te fietsen. Vorig jaar haalde KWF via deze actie 21 miljoen euro op; dit jaar verzamelden de fietsers 28,5 miljoen.

Andere goede doelen proberen dit succes te evenaren door met andere sportevenementen geld op te halen. 'Betrokkenheid is het toverwoord', zegt Schuyt. 'Donateurs hebben de behoefte zich extra te binden aan hun goede doel. Via een sponsoractie kunnen deelnemers zich duidelijk committeren aan één specifiek doel.'

Winnaars
WarChild, CliniClowns en het Rode Kruis zijn naast KWF Kankerbestrijding de grote winnaars. De christelijke doelen Woord en Daad en Kerk in actie zagen hun inkomsten het meest inzakken. Van de milieu-instellingen zijn het Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten de winnaars, terwijl de Dierenbescherming en Greenpeace dalen.

Donaties laten soms grote fluctuaties zien als nalatenschappen tegenvallen. Door koersdalingen zijn nalatenschappen minder waard. Ook doneren bedrijven minder.

Schuyt: 'De filantropie neemt de rol over in de verzorgingsstaat. Burgers nemen hun verantwoordelijkheid: ze zien dat de overheid sommige taken niet meer doet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.