nieuws economie

‘Grote gebreken’ bij Tesla Model 3: hij remt slecht, de vering is hard en de wind giert op de snelweg

De problemen blijven zich opstapelen voor Tesla’s nieuwe, ‘beter betaalbare’ Model 3. Consumer Reports, een invloedrijk Amerikaans consumententijdschrift, heeft ‘grote gebreken’ ontdekt tijdens tests met de elektrische auto. 

Een Tesla Model 3. Beeld AP

‘De remweg van 46 meter bij honderd kilometer per uur bleek veel slechter dan die van elke andere hedendaagse auto die we hebben getest’, noteert de consumentenorganisatie. De Model 3 deed er zelfs twee meter meer over om tot stilstand te komen dan een F-150, een enorme pick-uptruck van Ford.

De lange remweg en de weerbarstige bediening met het aanraakscherm (bijna elk onderdeel in de auto moet via dit kleurenscherm worden aangestuurd) hebben ertoe geleid dat de Model 3 niet door Consumer Reports wordt aanbevolen.

‘De auto biedt meer dan genoeg plezierige zaken’, staat in het testrapport. Zowel de actieradius van de elektrische auto als de acceleratie als rijgedrag maken de auto tot een waardige concurrent van de BMW 3-serie en de Audi A4. Maar bij een noodstop gaat het mis: de remweg is dan veel langer dan van andere auto’s. 

Alleen bij de eerste keer voluit op het pedaal haalde de auto de remweg zoals die wordt opgegeven door Tesla. In vervolgtests, nadat de remmen volgens Consumer Reports voldoende tijd hadden gekregen om af te koelen, was de remweg telkens langer. Ook bij een tweede, geleende testauto bleek de remweg aanzienlijk langer dan de 40 meter waar Tesla melding van maakt. Het autotijdschrift Car and Driver ondervond ook dat de Model 3 moeite heeft met remmen.

Een woordvoerder van Tesla zegt dat het bedrijf met software-updates de prestaties van de remmen een dezer dagen zal verbeteren. Volgens Tesla heeft het probleem te maken met de afstelling van het antiblokkeersysteem.  Andere modellen van het automerk remmen wel goed. Ook op andere punten scoort de Model 3 niet goed: zo klaagt Consumer Reports over de grote hoeveelheid windgeruis op de snelweg, de harde vering en de slechte steun voor passagiers op de achterbank.

[update] Jake Fisher, hoofd van de testafdeling van Consumer Reports, toonde zich bereid de test opnieuw uit te voeren wanneer de remmen zijn aangepast. 'Als Tesla de remmen kan updaten via internet - dat zou voor het eerst zijn dat dit gebeurt - dan zullen we met plezier onze Model 3 opnieuw testen', zei Fisher. 

Te spreken zijn de testredacteuren over de actieradius van de auto: tijdens de test werd tot 560 kilometer afgelegd op een enkele acculading. De geteste Model 3 had overigens een groter en duurder accupakket dan de basisversie.

Tesla-baas Elon Musk twitterde maandag dat de ‘goedkope’ basisversie van 35 duizend dollar (30 duizend euro) pas verkocht gaat worden als er minimaal vijfduizend duurdere Models 3 per week worden geproduceerd. ‘Als we nu al beginnen met het verschepen van de goedkoopste versie zal het bedrijf kapot gaan’, aldus Musk. 

De komende drie tot zes maanden zal de goedkoopste variant met de kleinere accu daarom nog niet van de band rollen, aldus Musk. Momenteel bouwt Tesla ongeveer 2.500 Models 3 per week, eind juni moeten dat er vijfduizend zijn. Klanten die de budgetuitvoering wensen, zullen dus nog even moeten wachten. De duurste variant met twee motoren kost 78 duizend dollar. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.