Grote Duitse treinstaking nekt viering val van de Muur

Juist op het moment dat tienduizenden Duitsers en ook vele Nederlanders in de trein willen stappen om in Berlijn de festiviteiten rond de 25ste verjaardag van de val van de Muur te komen vieren, stort het Duitse treinpersoneel het land in chaos. Vanaf donderdagmorgen leggen de machinisten het spoorwegnet plat.

Beeld afp

Liefst vier dagen willen ze staken voor onder meer een hoger loon. Het komend weekeinde, als in Berlijn herdacht wordt dat een kwart eeuw eerder de Muur openging, rijden er dus nauwelijks passagierstreinen in Duitsland. Pas op maandag wil het treinpersoneel weer aan het werk gaan. Ook het goederenverkeer, van levensbelang voor de Duitse industrie, komt stil te liggen. De goederentreinen rijden al van vanmiddag niet.

De staking, die liefst 109 uur gaat duren zal miljoenen Duitsers overlast gaan bezorgen. De Duitse Bahn belooft dat er nog wel enkele treinen zullen rijden maar die zullen de verwachte chaos nauwelijks kunnen dempen. Voor Nederlandse treinreizigers richting Duitsland heeft de staking ook grote gevolgen. De trein Amsterdam - Berlijn rijdt slechts tot net over de Duitse grens (tot Bad Bentheim). Van daar wordt geen vervangend vervoer geregeld. Duitse particuliere busondernemingen, de zogenoemde Fernbusse, beloven wel extra bussen te laten rijden tussen de grote steden.

Sommige maatschappijen zijn ook in Nederland actief. De ICE Amsterdam - Basel valt geheel uit, en ook andere ICE's Amsterdam - Frankfurt kunnen uitvallen. Ook de regionale treinen tussen Nederland en Duitsland kunnen veel hinder ondervinden. Dat geldt ook voor de nachttreinen die naar München rijden of via Duitsland naar Praag, Warschau en Zürich. Tijdens eerdere stakingen vielen ook veel nachttreinen uit. Volgens de NS is het nog wel mogelijk om met ICE International naar Berlijn te reizen, via Keulen/Duisburg. 'Het aantal alternatieve reismogelijkheden is echter zeer beperkt en de treinen zijn mogelijk erg vol.'

Het spoorwegpersoneel, verenigd in machinistenvakbond GDL, eist onder meer een loonsverhoging van 5 procent en een kortere werkweek van 39 uur naar 37 uur. Het is niet de eerste keer dat de Duitse treinen stil komen te staan. Enkele weken geleden werd er ruim twee weken gestaakt in het eerste weekend van de schoolvakantie. Bezoekers aan Berlijn het komende weekeinde moeten er ook rekening mee houden dat de S-Bahn, waarmee snel afstanden binnen en om de hoofdstad kunnen worden afgelegd, niet rijdt.

Beeld reuters
Beeld reuters

'Egoïstische beslissing'

Organisatoren van jubileummanifestaties in Berlijn - er worden bijvoorbeeld duizenden lichtgevende ballonnen geplaatst op het tracé van de Muur - 'spreken van een egoïstische beslissing' van de machinistenvakbond. Lokale krant Berliner Zeitung spreekt van een 'catastrofe'. De U-bahn rijdt overigens wel in de stad. De leiding van de Deutsche Bahn omschrijft de komende staking als 'je reinst gesar'.

'Terwijl honderdduizenden mensen er zich op verheugen om de verjaardag van de val van de Muur te gaan vieren, wil de GDL met de langste staking uit de geschiedenis van de spoorwegen het openbare leven lamleggen', zegt DB-bestuurder Ulrich Weber. Vakbond GDL, met aan het hoofd voorzitter Claus Weselsky, houdt echter de poot stijf. Eerdere onderhandelingen hebben niet tot het gewenste resultaat geleid.

Op de achtergrond speelt ook nog een machtsstrijd. Weselsky onderhandelt nu alleen voor de machinisten, de vakbond wil echter ook cao-afspraken voor het andere treinpersoneel met DB kunnen afsluiten. De spoorwegen accepteren echter niet dat de GDL ook voor conducteurs aan tafel schuift. Weselsky verwijt de DB dat de leiding van het spoorbedrijf de vakbond buitenspel wil zetten.

Voor de Duitse economie heeft de staking van het personeel op goederentreinen ook grote gevolgen. De Duitse industrie is erg afhankelijk van de stipte aanlevering van grondstoffen en materiaal. In bijvoorbeeld de auto-industrie luistert dat bijzonder nauw. 'Deze staking is gif voor Standort Deutschland', zegt een woordvoerder van de Deutschen Industrie- und Handelskammertages. De schade zal vele tientallen miljoenen euro bedragen, zo wordt geschat.

Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden