Grote drukte bij fiscale service van vakbonden

Het vernieuwde belastingformulier veroorzaakt deze maand een forse toeloop op de aangifteservice van de vakcentrales FNV en CNV. De FNV rekent dit voorjaar op 160 duizend hulpvragen, zo'n twintigduizend meer dan vorig jaar....

ANP

Veel mensen komen met hun aangifte naar de hulpbijeenkomsten omdat ze bang zijn fouten te maken, aldus hoofd belastingservice Y. Knaap van de FNV dinsdag. 'Ik zie veel nieuwe klanten. Die hebben ergens gelezen dat het formulier moeilijker is geworden. Ik verwacht dat die mensen het volgend jaar weer zelf invullen.'

Knaap merkt dat veel onduidelijkheid ontstaat omdat een verzamelstaat op de aangifte ontbreekt. 'Onze indruk is dat de belastingdienst eerst de computerdiskette heeft gemaakt en daarna dacht: o ja, nu de papieren aangifte nog.'

Ook de kapitaalverzekering eigen woning leidt tot misverstanden. 'Veel banken en verzekeraars hebben de verzekering gekoppeld aan de woning tenzij mensen zouden reageren. Maar veel belastingplichtigen snappen niet waar het over gaat, laat staan dat ze actie ondernemen', zegt Knaap. 'Gevolg is wel dat je na de huidige hypotheek geen rente meer kunt aftrekken van volgende hypotheken.'

Het CNV meldt dat er meer tijd nodig is per formulier. 'Het heeft te maken met de complexiteit van het formulier. Mensen moeten van alles invullen, zonder dat ze de gevolgen hiervan kunnen overzien', aldus de CNV-voorlichter.

De organisaties hebben geen extra deskundigen ingezet, maar de experts werken langer en vaker.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden