Grote conflicten bij Air France-KLM en Martinair

Bij Air France-KLM en Martinair maken piloten ruzie met de leiding. Zowel in Frankrijk als in Nederland verzetten zij zich tegen aangekondigde veranderingen.

Piloten Martinair verlaten donderdag het Paleis van Justitie in Amsterdam na hun rechtszaak tegen KLM.Beeld Io Cooman

Welke conflicten zijn er?

Overal is er vuurwerk. In Frankrijk ligt de directie overhoop over de uitvoer van het zogeheten bezuinigingsplan Transform 2015, drie jaar geleden afgesproken. De piloten hebben nog maar aan tweederde gehoor gegeven en lopen achter op de rest in het bedrijf. Air France is het getreuzel zat en heeft een rechtszaak aangespannen.

Het Syndicat National des Pilotes de Ligne (SNPL), de gedaagde partij, is verrast over de oproep maandag voor de rechter te komen. 'We hebben het uit de media moeten vernemen', aldus piloot Emmanuel Mistrali namens SNPL.

In Nederland vertragen de piloten van KLM het cao-overleg al weken, terwijl grond- en cabinepersoneel hebben ingestemd. Ook bijten de piloten van Martinair, onderdeel van KLM, hard van zich af sinds deze week. De ondernemingsraad wil de sanering van de vrachttak van Martinair terugdraaien (zie reportage hieronder). Los daarvan eisen 185 piloten bij de wegbezuinigde vrachtdivisie via een gang naar de rechter een baan bij KLM, nu ze op straat komen te staan.

Wat zijn de redenen voor deze juridische zaken?

De rode draad is dat ze alle voortkomen uit de pogingen om kosten naar beneden te krijgen. Het bedrijf moet wel. Anders is het kopje-onder, memoreerde topman Alexandre de Juniac onlangs in deze krant. De piloten zijn niet alleen te duur in vergelijking met de prijsvechters. Ook loopt het bedrijf achter op andere 'oude reuzen' als Lufthansa en British Airways. De piloten - jaarsalaris van zo'n 200 duizend euro - zijn tot 20 procent te duur, aldus het concern.

Bij de zaak van de Martinairpiloten draait het vooral om de vraag of KLM zo'n radicale bezuiniging kan doorvoeren zonder goede ruggespraak. Dat beweert de OR van Martinair.

In Frankrijk is de rechtszaak bedoeld om de weg vrij te maken voor de nieuwe bezuiniging van 1,1 miljard euro. Daar ligt de vraag op tafel of de Franse topman de uitvoer van bezuinigingen mag doordrukken.

Wat zijn de juridische kansen voor de piloten?

Moeilijk in te schatten. De zaak van de OR van Martinair oogt als een principezaak. KLM heeft de eerste vrachtvliegtuigen al aan de grond gezet. Ook de ondernemingskamer brengt daar weinig verandering in als ze eenvoudigweg onrendabel zijn.

Misschien dat de 185 piloten meer succes hebben. Ze treffen de KLM in juni. Als de rechter oordeelt dat Martinair en KLM één bedrijf zijn, hebben ze kans op een overstap.

Voor de Franse piloten is het vooral zaak met een goed verhaal te komen. Ze hebben in 2012 op juridisch vlak al veel weggegeven. In een contract hebben ze erkend, beweert Air France, dat de bestuursvoorzitter het laatste woord heeft. Praten over nieuwe bezuinigingen is er in ieder geval niet bij. 'Je kunt niet tegelijk in de rechtszaal en de vergaderzaal met elkaar praten', zegt Mistrali.

De piloten van KLM lijken in de riantste positie te zitten. Ze voeren geen juridische strijd en komen zo als braafste jongetje van de klas. Deadlines? Geen stress. Desnoods tillen ze hun overleg over de zomer heen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden