Grote beloningen voor kleinduimpjes

In Amsterdam zijn voor de zesde keer de Dutch Game Awards uitgereikt. De Nederlandse studio's zijn klein, maar ze scoren steeds beter in het buitenland.

Als branche neemt de buitenwacht je pas serieus als je een beroepsorganisatie hebt, opleidingen, een vakblad, de aandacht van consultants en je een jaarlijkse prijs vergeeft. Een onderscheiding zoals het Gouden Kalf (voor de beste film), Gouden Loeki (televisiespot), Gouden Effie (reclamecampagne), Gouden Giraffe (evenement) en Gouden Oor (klantvriendelijkste bedrijf of organisatie).


De Nederlandse gamesindustrie doet het met uilen, in diverse kleuren. De belangrijkste Uil is zwart. Dat is de prijs die wordt toegewezen in een peiling onder vakbroeders.


De Zwarte Uil viel dinsdag in Amsterdam bij de zesde editie van de Dutch Game Awards in de schoot van Abbey Games, voor hun strategiegame Reus. De Utrechtse studio viel nog twee keer in de prijzen. Reus werd ook bekroond als de beste game voor pc en spelcomputer en als de titel met het beste entertainmentdesign.


Niet gek voor het debuut van een bedrijfje dat net iets langer dan een jaar bestaat. Abbey Games werd in 2012 opgericht door een paar studenten. Aan de game hebben veertien mensen meegewerkt.


Qua omvang is het Utrechtse collectief niet te vergelijken met de studio's die de grote games ontwikkelen voor pc en spelcomputers, die al snel tien tot twintig keer meer personeel hebben. Maar naar Nederlandse begrippen is Abbey Games 'flink'. Van de 330 bedrijven in deze branche telt 70 procent vijf werknemers of minder, volgens een inventarisatie uit 2012.


Uitzonderlijk aan Abbey Games is dat het bedrijf met zijn eersteling commercieel in de roos heeft geschoten. Reus verscheen in mei van dit jaar en werd opgenomen in het aanbod van Steam, de grootste distributeur op internet van pc-games. Dat lukt niet elke gamemaker. In drie maanden tijd werden er 235 duizend exemplaren verkocht. Het spel kost 9,99 euro, maar de prijs werd in de zomer een tijdje gehalveerd. De korting stuwde de verkoop op.


Artistieke erkenning was er ook. Drie keer werd Reus genomineerd op festivals voor kleinere, onafhankelijke games in Berlijn (in april), Seattle (september) en Berlijn (oktober). Over een week brengt Abbey Games nieuwe versies uit in vijf talen, waaronder het Nederlands.


De Nederlandse gamesindustrie boekt steeds vaker internationale successen. Een week geleden kreeg Nott Won't Sleep, een app voor de iPad voor kinderen, de ADC Best in Games Award op een conferentie voor ontwikkelaars in Los Angeles. Het spel werd gemaakt door Monobanda, een vijfmansoperatie, en muziekstudio Claynote, beide uit Utrecht. Nott Won't Sleep kreeg dinsdag in Amsterdam de Uil voor muziek en audio.


Een andere winnaar bij de Dutch Game Awards, Vanguard Games, scoort ook goed over de grens. De Amsterdamse studio bracht in 2011 de game Gatling Gears uit. Dat werd door recensenten positief onthaald en is inmiddels in uitvoeringen verschenen voor pc's, spelcomputers en smartphones.


Tot verbazing van de Amsterdammers werd hun studio twee jaar geleden door Microsoft uitverkozen voor de productie van HALO: Spartan Assault. De game is gebaseerd op de HALO-games die worden gezien als de kroonjuwelen van de Xbox, Microsofts spelcomputer. Spartan Assault kwam eerder dit jaar uit. Het succes loont: Vanguard Games behoort inmiddels tot de grotere Nederlandse studio's, met vijftig medewerkers. En het nam dinsdag de Uil voor beste technische prestatie mee naar huis.


Technologie


Twaalf keer de beste...


Voor de Dutch Game Awards werden ruim 101 games ingezonden. Die zijn beoordeeld door een vakjury. Voor de publieksprijs stemden de lezers van het vakblad Control. De winnaars zijn:


Game Reus Maker Abbey Games Platform pc Gewonnen in categorie - pc/console game - entertainmentdesign - publieksprijs


Game Westerado Maker Ostrich Banditos Platform web Gewonnen in categorie - art direction - browsergame


Game Undergroud Maker Grendel Games Platform Wii Gewonnen in categorie - educatieve game - toegepast gameontwerp


Game Ridiculous Fishing Maker Vlambeer Platform iOS Gewonnen in categorie - mobiele game


Game Nott Won't Sleep Maker Monobanda, Claynote Platform iOS Gewonnen in categorie - muziek & audio


Game The Flock Maker Vogelsap Platform pc Gewonnen in categorie - studentengame


Game HALO: Spartan Assault Maker Vanguard Games Platform Windows Phone, pc,Xbox Gewonnen in categorie - technische prestatie


Game Aviation Empire Maker Little Chicken, KLM Platform Android, iOS: Gewonnen in categorie - coproductie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden