Grootste in software textieldesign

NedGraphics kocht gisteren een Franse concurrent en werd zo marktleider voor software in de textielindustrie. Bestuurders AB VAN MARION en ROBERT RANZIJN zagen hun aandelen meteen stijgen met 27 procent....

FERRY HAAN

IN 1992 verliet NedGraphics het zinkende schip van Holec Computer Systems (HCS). Deze automatiseerder ging in een geruchtmakende zaak failliet, maar het management van de softwareontwikkelaar Nedgraphics kocht zich bijtijds los. Gisteren werd NedGraphics door de overname van de Franse concurrent Info Design, ineens wereldleider in de markt voor software voor het ontwerpen van textiel. Het aandeel van de softwareontwikkelaar explodeerde op de effectenbeurs en won 27 procent.

'Het is snel gegaan sinds ik in 1992 mijn spaarcentjes in de onderneming stak', stelt Robert Ranzijn, financieel directeur van Nedgraphics, tevreden vast. Ranzijn presenteerde samen met algemeen directeur Ab van Marion de recente overname aan een legertje beursanalisten in het Amsterdamse Okura hotel.

Van Marion en Ranzijn maken tweederde uit van het driekoppige NedGraphics bestuur. Dit bestuur blijft ook na de overname ongewijzigd. De twee Franse eigenaren van Info Design zijn door de overname ruimschoots miljonair geworden. Zij blijven allebei actief binnen NedGraphics maar krijgen geen bestuursfunctie.

De Fransen Vimont en Sabas ontvingen 90 procent van de koopsom van 9,2 miljoen gulden voor Info Design. Hiervan werd 4,8 miljoen betaald in contanten, aangevuld met 153 duizend aandelen NedGraphics.

Ranzijn en Van Marion blijken in het Okura hotel bijzonder enthousiast over hun aankoop. 'Beide bedrijven vullen elkaars internationale netwerken volledig aan tot een werelddekkend geheel. Alleen in New York hebben we allebei een kantoor. Dat gaan we nu samenvoegen', zget Van Marion.

Ranzijn, meldt dat de overname een kostenreductie van 5 miljoen gulden oplevert. Hiervan wordt vier miljoen gehaald bij Info Design. De totale kosten van de combinatie (31 miljoen) nemen met eenzesde af.

Hun optimisme kent nauwelijk grenzen. Van Marion en Ranzijn verwachten dat de overname dit jaar de winstgroei versnelt. Voor 1999 voorspellen zij een toename met 50 à 60 procent. Over 1998 denken zij een winststijging van 20 à 25 procent bekend te kunnen maken.

Ook voor de winst per aandeel zal de aankoop goed uitpakken, denkt Ranzijn. Hij verwacht een groei van 25 procent.

NedGraphics is pas sinds april vorig jaar aan de Amsterdamse effectenbeurs genoteerd. In dezelfde maand trad Van Marion aan als algemeen directeur. Hij verving J. Janmaat, die zich vanaf dat moment volledig met de overnamegesprekken met Info Design kon bezig houden. Nu deze overname is afgerond richt Janmaat zijn energie op nieuwe acquisities.

Meteen in april startte Janmaat de overnamegesprekken met de Franse concurrent. Deze namen uiteindelijk in totaal negen maanden in beslag. Toch stelt Ranzijn dat al heel snel duidelijk werd dat het 'zou lukken' met de overname.

Het in Parijs gevestigde Info Design ontwikkelt vooral computerprogramma's voor bedrukte stoffen en de modebranche. Bekende klanten zijn Lagerfeld en Dior. Info Design zette in 1997 zo'n 15 miljoen om. NedGraphics behaalt met haar activiteiten een omzet van 21 miljoen gulden. Grote klanten zijn Reebok, Forbo en Oilily.

Van Marion stelt dat Nedgraphics nu niet alleen marktleider is in de branche, maar ook een technologische voorsprong heeft op de concurrentie. 'De concurrentie werkt nog in meerderheid met verouderde besturingssystemen, maar NedGraphics en Info Design zijn allebei al vroeg overgegaan op Windows'. Volgens de algemeen directeur zullen door de millenniumproblematiek veel klanten uit de textielindustrie snel moeten overgaan van DOS-systemen naar Windows.

Als Ranzijn en Van Marion uitleggen wat NedGraphics nu eigenlijk doet, illustreren zij dat met de grote lobby van het Okura hotel. Met hun computerprogramma's is een eventuele herinrichting hiervan een fluitje van een cent.

'Je scant een foto in en vervolgens maak je daar met onze programma's een driedimensionaal computerplaatje van. Hiermee kan een interieur ontwerper eindeloos variëren totdat zijn klant tevreden is. Een kind kan de was doen.' Ranzijn meldt dat dit proces vroeger dagen duurde omdat alles met de hand werd ingetekend. Nu is dat een kwestie van een paar uur.

Ferry Haan

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden