Grootste fietsenstalling van Nederland, volgend jaar van de wereld, geopend bij Utrecht Centraal

Wie de stalling infietst vanuit de bouwput rond het Utrechtse Centraal Station betreedt een compacte fietsenstad van drie lagen. Nu al de grootste fietsenstalling van Nederland, na de uitbreiding in 2018 met plek voor 12.500 fietsen ook de grootste van de wereld.

De ondergrondse ietsenstalling bij Utrecht CS. Als de stalling eind 2018 klaar is, kunnen hier 12.500 fietsen geparkeerd worden. Beeld anp

Je zult maar na een avond stappen in de Utrechtse binnenstad vergeten zijn waar je je fiets hebt neergezet in de gloednieuwe fietsenstalling Stationsplein. Want dat is nu al de grootste fietsenstalling van Nederland, terwijl maandagochtend pas het eerste gedeelte is open gegaan, voor zesduizend fietsen. Als het tweede deel in 2018 klaar is, passen er 12.500 fietsen in en heeft Utrecht de grootste fietsenstalling van de wereld.

Wie de stalling infietst vanuit de bouwput rond het Utrechtse Centraal Station betreedt een compacte fietsenstad van drie lagen. Bij binnenkomst checkt de gebruiker in met zijn ov-chipkaart; de eerste 24 uur is stallen er gratis, daarna kost het 1,25 euro per dag. Een rood fietspad leidt langs een oneindig lijkende hoeveelheid rijen waar de fietsen boven en onder kunnen worden gestald. Er is tevens ruimte voor abonnementhouders van de stalling, er staan 720 OV-fietsen en er is een winkeltje en werkplaats voor fietsreparaties.

Speciale rekken

De eerste gebruikers kijken er hun ogen uit. 'Dit is gróóót', echoot het door de betonnen gangen. Een van de ontwerpers van de stalling loopt ondertussen anoniem een rondje om te kijken of het er uitziet zoals hij heeft bedacht. Het uitgangspunt was, zegt hij, dat de ingang zit op een plek waar mensen aankomen bij het station, en dat ze daarvandaan zo snel mogelijk bij de treinen zijn. En dat is gelukt, constateert hij tevreden. Vanaf sommige plekken loop je zo het perron op.

Matthias Huijgen (38) probeert er zijn fiets in een rek te proppen. Hij kijkt beteuterd. Met de extra dikke banden, een rek voorop, een breed stuur en een kinderzitje achterop past het niet. Een assistent snelt toe en leidt hem naar de rekken speciaal voor 'pappafietsen'. De assistenten hebben deze ochtend sowieso hun handen vol om de bezoekers wegwijs te maken in de wirwar van gangen in de stalling.

Hopelijk is dit een inspiratie voor de rest van het land hoe Prorail, de NS en de gemeente op één lijn komen', zegt Martijn van Es van de fietsersbond. Beeld anp

Woordvoerder Martijn van Es van de Fietsersbond wil er de eerste ochtend bij zijn. Hij is enthousiast. 'Hier wordt de toekomst gemaakt, dit is groots en indrukwekkend. Er passen er nu al meer fietsen in dan in de Fietsflat in Amsterdam, terwijl de helft van deze stalling nog open moet gaan.'

Utrecht overtreft nu de stalling in Haarlem met ruim vijfduizend plekken. Nu alleen het eerste deel van de Utrechtse stalling open is, is Tokio met een stalling met 9.400 fietsrekken het Utrechtse project nog de baas. Maar uiteindelijk zal Utrecht ook die stalling overtreffen. 'Dit is een voorbeeldproject voor Nederland van hoe steden de bereikbaarheid van hun station voor de fiets kunnen vergroten', zegt Van Es.

Door de grootschalige verbouwing van het stationsgebied kon Utrecht deze megafietsenstalling inplannen. Het kan niet overal zo groot, begrijpt de Fietsersbond. 'Maar iets kleiner kan natuurlijk ook. Hopelijk is dit een inspiratie voor de rest van het land hoe Prorail, de NS en de gemeente op één lijn komen.'

In de ondergrondse fietsenstalling staan 720 OV-fietsen en er is een winkeltje en werkplaats voor fietsreparaties. Beeld anp

Knopen doorhakken

Want fietsparkeren is bij veel stations nog een probleem. 'Bijvoorbeeld in Leiden', zegt Van Es. 'Er zijn steden waar meer wordt gepraat dan wordt gehandeld. En soms blijkt de stalling al weer te klein als hij eenmaal is opgeleverd.'

Maar misschien valt er wel niet tegen op te bouwen als de vraag naar fietsenstallingen bij veel stations maar blijft groeien? 'Onzin', vindt Van Es. 'Het is ook een kwestie van rekenen en vervolgens knopen doorhakken. We hebben een tekort aan fietsparkeerplekken in Nederland. De achterstand moet worden ingelopen.'

Ook op deze maandag in de vakantie lopen de rekken al aardig vol. Het systeem met inchecken en uitchecken met de OV-chipkaart werkt al in de wat kleinere fietsenstalling aan het Jaarbeursplein aan de andere kant van het Centraal Station. 'Die is als proefkonijn gebruikt voor deze stalling', zegt Van Es. 'Maar deze is van een heel andere schaal. Ik ben wel benieuwd of er geen lange rijen zullen ontstaan bij het inchecken tijdens het spitsuur na de vakantie.'

De fietsenstalling is voor veel mensen ook een bezienswaardigheid. Mensen maken foto's voor op hun Facebookpagina, omwonenden nemen een kijkje. 'Indrukwekkend, magnifiek', zegt binnenstadbewoonster Cornelie van Well die er maandagochtend een rondje loopt. 'Maar of ik hier straks mijn fiets kan terugvinden, dat wordt nog even goed opletten.'

Veel eerste gebruikers hebben daar al een oplossing voor. Ze maken met hun telefoon een foto van hun parkeerplek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.