Grootschalige werkzaamheden rond Utrecht CS

Eigenlijk had de champagne moeten zijn ontkurkt. Maar in plaats daarvan werd iedereen vanmorgen met een kater wakker.

Het huzarenstukje van ProRail mislukte ondanks de inzet van duizend mensen die sinds donderdagnacht in ploegendienst aan de gang waren geweest voor werkzaamheden rond het belangrijkste spoorwegknoopunt van Nederland. Dat van Utrecht. Op elf plekken tegelijkertijd werden aanpassingen gedaan. Zondagnacht zou het zijn voltooid, zodat maandagochtend in de spits het treinverkeer weer normaal zou zijn.

'Het is helaas niet gelukt', stelde woordvoerder Lucas Stassen van ProRail zondagavond spijtig vast. Het testen van de seinen op het traject Utrecht-Houten zal ook maandagochtend tijdens de spits nog moeten doorgaan. Hierdoor zal het treinverkeer naar Den Bosch langer ernstig verstoord blijven. Hoe lang? Stassen kan het niet precies zeggen. Reisorganisatie ROVER is ontstemd. 'Vreselijk vervelend', zegt woordvoerder Chris Vonk.

ROVER had begrip voor de werkzaamheden, maar vond eigenlijk dat die niet vrijdag overdag hadden mogen worden uitgevoerd. Dat kon niet anders. Maar dat het nu maandag ook nog doorgaat is volgens Vonk het zoveelste bewijs dat ProRail zijn toezeggingen niet nakomt. 'De NS is de klant. Niet de reizigers', aldus Vonk.

Stassen: 'Wij vinden het wel degelijk vervelend voor de reizigers. Je zou maar in Utrecht wonen en maandagmorgen bij een rechtszaak in Den Bosch moeten zijn. Maar als je zoveel mensen aan het werk hebt, kan dat gebeuren. Wij hebben alles gedaan om het werk op tijd te voltooien. Bij sommige werkzaamheden lukt dat ruim binnen de tijd, bij sommige net en soms duurt het ook langer.' De NS zeggen er enigszins begrip voor te kunnen hebben. 'Bij zo'n grote klus kunnen nu eenmaal dingen uitlopen', aldus een woordvoerder.

Vanaf donderdagavond heeft ProRail verbeteringen aangebracht aan het spoor, de bovenleiding, de perrons en de beveiligingssystemen rond Utrecht. Zo schikte Prorail de rails efficiënter waardoor minder storingsgevoelige wissels nodig zijn. Vandaag is het vernieuwd perron op Utrecht Centraal klaar, station Lunetten gereed en wordt de tweede zogeheten dive-under bij Lunetten in gebruik genomen. Door de dive-unders kunnen treinen elkaar kruisen zonder op elkaar te wachten. Treinen op de lijn Utrecht-Den Bosch en Utrecht-Arnhem kunnen nu gelijktijdig aankomen.

Op zaterdag was er extra overlast omdat sporen die toen al vrij zouden moeten zijn, ook niet op tijd gereed waren. De NS konden ook niet zo snel beschikken over bussen. Daardoor moest zelfs water en koffie worden uitgedeeld aan rezigers bij Utrecht Centraal en bij station Driebergen-Zeist. Dat de champange niet kon worden ontkurkt, doet de NS weinig. 'Dat waren we toch niet van plan te gaan doen.'

Reizigers worden via de megafoon op de hoogte gebracht van de vervangende busverbindingen. Raymond Rutting
En ook via de bordjes worden reizigers op de hoogte gebracht van de vervangende busverbindingen. Raymond Rutting
's Nachts gingen de werkzaamheden door. Raymond Rutting
De wissels worden vervangen. Raymond Rutting

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden