Grootschalige bouwprojecten houden al die files in stand

Kilometerheffing is de enige manier om de files effectief te bestrijden. Wegenbelasting en de belasting op luxe auto's, de BPM, kunnen worden afgeschaft, als de opbrengsten van deze heffing in een Mobiliteitsfonds worden gestort....

Zoals altijd houdt men zich bezig met symptoombestrijding. De oorzaken van het vele verkeer moeten worden aangepakt. En die oorzaken liggen voor een heel groot gedeelte bij regering en projectontwikkelaars. De infrastructuur moet heel anders. Geen grote Vinexlocaties met alleen maar wonen, maar ook buurtwinkels plannen. Geen grote woonboulevards, winkelcentra, kantorenparken en industriegebieden die alleen bereikbaar zijn per auto. Of zoveel mensen bedienen dat de straal van het servicegebied tientallen of zelfs honderden kilometers groot is. Geen woningen in Purmerend voor mensen die in Amsterdam werken en ook daar hun sociale leven hebben. Geen grotere scholen waar kinderen zover vandaan wonen dat ze er met de auto heen gebracht moeten worden.

Door deze infrastructurele maatregelen drijft de overheid de mensen de auto in, en vervolgens gaat de overheid die mensen daarvoor (financieel) straffen. Er moet dus kleinschaliger gepland, ontwikkeld en uitgevoerd worden. Want hoe reageert de automobilist die veel belasting betaalt? Ik heb ervoor betaald, dus zal ik hem gebruiken ook. Of dit nu BPM, wegenbelasting of kilometerheffing is. Dure brandstof? Mensen vloeken aan de pomp en stappen gewoon weer in de auto voor een ritje van 2 kilometer. Ook hoge parkeerkosten houden de mensen niet uit de auto. De overheid moet de hand in eigen boezem steken en projectontwikkelaars geen toestemming meer geven voor grootschalige projecten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden