Groot worden is fout antwoord op mondialisering

Zijn Nederlandse bedrijven als ABN Amro, Aegon, ING en Philips op grote schaal aan het groeien in de Verenigde Staten....

Volgens Harvard Business Review, het tijdschrift voor professionele managers dat wordt gemaakt op Harvard University, is die gedachte - al zo oud als de geschriften van Karl Marx - achterhaald. Het idee dat bedrijven groter moeten worden nu de economie de landsgrenzen links laat liggen, is niet gebaseerd op de feiten.

De gedachte dat omvang van een onderneming niet bepalend is voor succes in de economie van de eenentwintigste eeuw, is niet nieuw. Dat weten ze in Harvard natuurlijk. Leerzaam zijn echter de alternatieven die de onderzoekers van Harvard University bieden voor managers die niet beter weten dat groeien via overnames de basis voor succes is.

Tip één: koop de overgebleven bedrijfsonderdelen van fuserende concurrenten op . Tip twee: groeien binnen de eigen regio kan winstgevender zijn dan het bouwen van een wereldomspannend imperium. Tip 3: omvang is geen doel op zich. Het gaat om winstgevendheid en de manieren hoe dat, in de toekomst, het beste te verwezenlijken is. Tip vier: maak gebruik van de zwakte van de steeds groter wordende concurrentie door tijdens de integratie van hun nieuwe overnames een agressieve marketingcampagne te starten. Tip 5: allianties zijn een goed alternatief voor overnames. Zijn er na de mislukte fusies met Alitalia en British Airways toch nog kansen voor KLM.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden