Groot demasqué van angst en luiheid

Het Nieuwe de la Mar Theater in Amsterdam vierde zijn 50-jarig bestaan met vier masterclasses. Na Willem Nijholt, Freek de Jonge en Kees van Kooten sloot Paul de Leeuw de reeks maandag af....

HEIN JANSSEN

Van onze verslaggever

Hein Janssen

AMSTERDAM

Een betere afsluiting van de serie Masterclasses in het Nieuwe de la Mar Theater had de organisatie zich niet kunnen wensen. De opbrengst van deze vier avonden waarmee het Amsterdamse theater zijn 50-jarig bestaan vierde, gaat namelijk naar een nieuwe airconditioning. Maandagavond was het 38 graden in de zaal en 44 graden op het podium. Een paar deelnemers kregen bijkans een appelflauwte.

Paul de Leeuw was de vierde en laatste master. Een opmerkelijke keus, omdat de andere drie, Nijholt, De Jonge en van Kooten, door hun lange staat van dienst en autoriteit naar de titel van Master zijn toegegroeid. De Leeuw is daarentegen bijna leeftijdgenoot van de deelnemers en eerder de brutaalste jongen van de klas dan de meester. Het lijkt alsof alles wat De Leeuw doet hem komt aanwaaien, dat intuïtie zijn kracht is, die kracht uniek is en niet overdraagbaar. Hoe kun je van De Leeuw leren een leuk liedje te zingen, een typetje neer te zetten of een conference te maken?

De Leeuw bleek tot veler verrassing een begenadigd meester, met onvermoede kwaliteiten. Hij was streng voor zijn klas, maar ook behulpzaam en steeds geïnteresseerd. De verwachting (en hoop) dat deze masterclass een extra lange aflevering van Laat de Leeuw zou worden, werd niet bewaarheid. De Leeuw deed waarvoor hij was ingehuurd: hij bracht zijn leerlingen iets bij.

Die leerlingen zijn studenten van de Akademie voor Kleinkunst of daaraan reeds afgestudeerd. De Leeuw had zijn klas de opdracht gegeven iets te doen waarvoor ze bang waren, iets dat ze helemaal niet konden - een sprong in het diepe, zeg maar. Voor het publiek leek die aanpak aanvankelijk een bezoeking. Want wat moet je met een student die in één nacht tijd een Nederlandse versie van het songfestivalliedje Diva had ingestudeerd? Het werd een act tussen de schuifdeuren - 'dankzij de Viva ben ik een diva'. De Leeuw wilde echter dat de zanger Pim van Alten met zijn forse lichaam als een geile diva over het podium zou durven kronkelen. Het lukte een beetje, maar niet genoeg. Annemarie Jung schreef een tekst over PMS (pré menstruatie syndroom). Michel Sorbach had graag een conference over mobiele telefoons willen doen, maar was daar om practische redenen niet toe gekomen.

Toen hij doodleuk meldde dat hij dus eigenlijk niets te melden had, kreeg hij er flink van langs. 'Geen excuses!, geen excuses!, riep de Leeuw, 'als je op het podium wil staan, moet je al je excuses weggooien' Dat bleek de hele avond zijn hang-up: de gemakzuchtige, soms labbekakkerige houding van een aantal studenten. Zo had hij zich gestoord aan het feit dat ze op de akademie vaak stevig rokend bij elkaar zitten en de verantwoordelijkheden doorschuiven.

De masterclass van De Leeuw werd gaandeweg een groot demasqué van angst, onzekerheid en luiheid. Op hartstochtelijke wijze ontdeed hij een paar leerlingen van hun corsetten. Onder hen ook de talentvolle Hetty Feteris die in 1994 afstudeerde, al een eigen programma heeft en dus eigenlijk hors concours meedeed. Ze zong twee nieuwe liedjes, technisch prima maar veel te netjes. Aangevuurd door De Leeuw maakte ze van een simpel liefdesliedje een grandioze act door het te zingen als Sue Ellen uit de tv-serie Dallas, hunkerend naar de whisky.

Albert Klein Kranenburg daarentegen stortte bijna in omdat hij geen uitvluchten meer had voor zijn pijnlijke vormrcrisis. De finale was voor de derdejaars studente Elisabeth Boor die zo graag een duet had willen zingen maar geen partner vond. Uiteindelijk zong ze met Pim van Alten Annie Schmidts Wil u een stekkie?. Ook dat veranderde, na het loslaten van veel reserves, van een sloom lied in een hitserige act in een bloemenwinkel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden