Groot Citatenboek blijkt bron voor managers

Nieuwe sterren aan het firmament van de organisatie-adviseurs rijzen en vallen met adembenemende snelheid. Maar de opkomst van Gemini Consulting mag zelfs in die ijle sferen opmerkelijk heten....

Pas vier jaar oud, heeft de consultancy-tak van software-multinational Sogeti nu al zeventien vestigingen over de hele wereld. De omzet steeg in die periode van 293 naar 530 miljoen dollar. Studenten op de betere business schools noemen Gemini in één adem met McKinsey en de Boston Consulting Group.

In de internationale zakenkranten huurt Gemini regelmatig hele pagina's voor hoogdravende advertenties, kwistig gelardeerd met motto's uit het Prisma Groot Citatenboek. Zoals deze, toegeschreven aan Marcel Proust: 'De ware ontdekkingsreis bestaat niet uit het zoeken naar nieuwe einders, maar uit opnieuw leren kijken.'

Zijn snelle roem dankt Gemini voor een belangrijk deel aan het nauwe contact met de praktijk via de talrijke klanten van de Sogeti-groep. In 1987 werkten de Sogeti-consultants voor het chemieconcern Dupont de Nemours. Het bureau bestond toen nog uit vier adviesorganisaties met verschillende specialisaties. MAC hield zich bezig met strategie, United Research met bedrijfsvoering, Gamma met management-informatie en GTP met marketing.

Tijdens hun werk op verschillende niveaus binnen de Dupont-organisatie raakten de Sogeti-adviseurs doordrongen van de noodzaak van een volledige integratie. 'Dupont heeft veel geduld met ons gehad', vertelde Gemini-directeur Francis Gouillart tijdens een recent bezoek aan de Nederlandse Sogeti-dochter Cap Volmac. 'Mede dankzij Dupont hebben wij geleerd om vier geheel verschillende bedrijfsculturen te integreren tot één efficiënt geheel, zonder de creativiteit de nek om te draaien. Onze klanten kunnen nu profiteren van die ervaring.'

Gouillart was in Nederland voor de promotie van het Gemini-evangelie, Transforming the Organization, dat hij schreef met zijn mede-directeur James Kelly. Zoals alle moderne consultants pretenderen ook Gouillart en Kelly een integrale aanpak van bedrijfsproblemen te hebben ontwikkeld.

Reframing your vision is de eerste stap. Bedrijven die lacherig doen over mission statements, krijgen van Gouillart en Kelly het dringende advies zich te spiegelen aan het succes van bedrijven die ze wel serieus nemen, zoals British Airways en Coca-Cola. Dan volgt restructuring the company, het heel wat minder omstreden verbeteren van de efficiency van de dagelijkse bedrijfsvoering.

Is dat gebeurd, dan is de tijd rijp voor revitalizing the enterprise, te bereiken langs twee hoofdwegen. Eerst moet het hele bedrijf zich leren richten naar de wensen van de klant. Vervolgens moet het zijn core skills leren benutten om nieuwe winstmakers te genereren.

Het slotakkoord heet renewing people, door Kelly en Gouillart omschreven als 'het rijk van de geest'. De organisatie moet de eigen mensen belonen voor het aanleren van nieuwe vaardigheden, hen regelmatig van baan laten wisselen en zorgen voor een intensieve uitwisseling van ideeën en ervaringen via geoliede computer-netwerken.

Spottend omschreef The Economist de volgens Gouillart zelf 'holistische' Gemini-benadering onlangs als A Brief Theory of Everything. Het concept lijkt meer op 'een wensenlijst zonder einde dan op een coherente management-theorie', aldus het weekblad. 'Een echte 'transformatie' zou een leger van adviseurs een eeuw lang handenvol werk bezorgen - en eindeloze verwarring teweeg brengen.'

Uiteraard denkt Gouillart daar anders over. 'Wij leggen slechts wensen en behoeften bloot die toch al leven bij onze klanten, maar nog min of meer verscholen blijven in het onderbewustzijn van hun onderneming.' Vooral in de VS constateert hij een groeiend onbehagen over het voortdurende veranderen en reorganiseren.

'Er is een wildgroei aan initiatieven gaande. Bedrijven hebben werkgroepen voor kwaliteit, voor klantgerichtheid, voor informatie-management, ieder met hun eigen Vice-President aan het hoofd. Ze zien door de bomen het bos niet meer. Wat wij nastreven, is al die stuk voor stuk zinnige activiteiten opnieuw te bundelen.

'We want to centralize the picture of innovation.'

Francis J. Gouillart en James N. Kelly: Transforming the Organization.

McGraw-Hill; ¿ 66,-.

ISBN 0 07 034067 6.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden