Groot-Brittannië heeft achtduizendkilometer fietspad klaarliggen

Fietsers kunnen in Groot-Brittannië in elke uithoek komen, van Dover tot Land's End en van Harwich tot John o'Groats, de noordelijkste punt van Schotland....

Peter de Waard

Aan afstand geen gebrek. In totaal is achtduizend kilometer aan routes uitgezet. Daarvan is eenderde verboden voor gemotoriseerd verkeer.

Het netwerk zal nog worden verfijnd. In 2005 moet er nog zesduizend kilometer zijn toegevoegd.

De vraag is of het aan de Britten is besteed. Veel gefietst wordt er niet. De verkeersdrukte, het heuvelachtige landschap en de smalle, slingerende landweggetjes lenen zich slecht voor een tocht. Meedogenloze vrachtwagenchauffeurs dringen fietsers de berm in, zelfs in het typisch Engelse landschap waar heggen en muurtjes pal aan de weg staan. Er is niet eens een berm.

'Er wordt hier helaas weinig gefietst. Niet alleen veel minder dan in Denemarken en Nederland, maar ook minder dan in Duitsland en Frankrijk', erkent Richard Tibenham van Sustrans, een ideëele instelling die zich met duurzaam transport bezighoudt en ook het fietsnetwerk beheert.

Ongeveer een halfjaar geleden heeft Sustrans 42 miljoen pond (bijna 150 miljoen gulden) aan loterijgelden gekregen voor uitbreiding van het Britse fietsnetwerk.

Met dat geld zijn opnieuw ongebruikte spoorlijnen gekocht en geschikt gemaakt voor fietsers. 'We hadden al tweehonderd mijl aan oude spoorwegen. Nu hebben we er honderd mijl bij.'

De voordelen van fietsen op oude spoorwegen zijn evident. 'Ze zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Ze zijn vlak, waardoor ook gezinnen met jonge kinderen er kunnen rijden.' Hij raadt de 24 kilometer aan tussen Bristol en Bath. Maar ook bij Canterbury, in het heuvelachtige Kent, zijn twee fraaie fietsroutes aangelegd over een oude spoorlijn.

Een van de populairste routes loopt overigens niet over een oude spoorbaan. Het is het Theemspad, dat dwars door Londen loopt langs attracties als Millennium Dome en Tate Modern.

De oude spoorwegtrajecten zijn geplaveid. Eerst is de rails weggehaald. 'De oude spoorwegen die we hebben, zijn nog niet allemaal geschikt gemaakt voor fietsers. Dat willen we de komende jaren doen.

'Vooralsnog hebben we een afspraak met de Britse spoorwegen: zij kunnen de spoorlijnen terugkrijgen als ze weer voor treinen zouden moeten worden gebruikt.'

Over de promotie van het fietsverkeer in Groot-Brittannië wordt ook verdeeld gedacht. Enerzijds wordt gewezen op de bekende milieuvriendelijke voordelen van deze vorm van transport, anderzijds vreest de regering dat het toenemend fietsverkeer het beleid doorkruist om het aantal verkeersdoden terug te brengen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden