Grolsch onderscheidt zich door de 120 jaar geleden geïntroduceerde beugelsluiting

de verleiding

Wat? Karakter schetsen van Grolsch-bier

Hoe? Met een ballerina op een motor

Vriend en vijand zullen moeten erkennen dat Grolsch-bier zich op twee vlakken absoluut onderscheidt van de concurrentie, in elk geval op de Nederlandse markt. Objectief gezien is daar de 120 jaar geleden geïntroduceerde beugelsluiting. Die geeft de flessen een afwijkend uiterlijk en laat ook een unieke ‘plop’ horen als je de fles opent. Subjectief gezien is er zoiets als de smaak, al valt daarover te twisten. Maar wat maakt Grolsch nog meer tot Grolsch?

‘Karakter’, stelt een nieuw reclamespotje van de brouwerij. Want ‘Grolsch is gek op muziek en op film, op film maken en op film kijken. Grolsch houdt ervan, van kunst en kunst- en vliegwerk, van op pad gaan en je eigen pad kiezen. Noem het eigenzinnig. Maar je proeft het in elk geval.’

In het filmpje zien we oud en jong een glas bier aan hun mond zetten en een muzikant op een orgel roffelen. Jongeren dansen op een filmset en kijken naar een zwartwitfilm die geprojecteerd op een plafond. Er komt ook een ballerina langs, balancerend op een motor, en een coureur die met zijn motor een buiteling door de lucht maakt. ‘Proef karakter’, staat er aan het einde te lezen.

Volgens Ard Bossema, marketingdirecteur bij Grolsch, passen de nieuwe reclamespot en slogan in een lange traditie van het biermerk. ‘Grolsch wordt gezien als anders, eigenzinnig. Wij noemen dat karakter. Karakter is je niet laten leiden door anderen, maar het zelfvertrouwen en de overtuiging hebben om je eigen pad te kiezen. Zo hebben we onze campagnes altijd ingestoken.’

Hij wijst op de leuzen uit het verleden: ‘Of het nu gaat om ‘Vakmanschap is Meesterschap’, ‘Op een dag..’ of ‘Komt tijd, komt Grolsch’. Het was altijd herkenbaar, uniek en duidelijk Grolsch.’

Waaruit zou moeten blijken dat Grolsch houdt van film, of muziek, of kunst en kunst- en vliegwerk? Dat proef je toch niet af aan het bier?

Bossema: ‘We zijn bijvoorbeeld sponsor van de Zwarte Cross (het muziekfestival en motorcross dat elk jaar in Lichtenvoorde wordt gehouden, red.) We hebben partnerschappen met verschillende bioscoopketens zoals Pathé, die Grolsch verkopen. Mensen zien daar ook onze filmpjes. En je kunt aan het geluid in de bioscoop horen dat ze er Grolsch serveren, als iedereen aan het begin van de voorstelling zijn beugelfles laat ploppen. Dat is uniek.’

Gaan andere merken niet verder in hun liefde voor films? Heineken bijvoorbeeld kreeg James Bond zover dat-ie zijn wodka-martini inruilde voor een groen flesje bier.

‘We hebben in het verleden wel filmfestivals gesponsord. Maar dat was voor mijn tijd.’

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om het spotje aan elkaar te laten praten door de Amsterdamse schrijver James Worthy?

‘James is een mooie, karaktervolle kerel. Eentje met een eigen mening, eentje die zijn eigen pad kiest. Hij durft volledig zichzelf te zijn. Hij is net zo eigenzinnig als Grolsch.’

James Worthy was ook een van de twaalf Heineken-ambassadeurs, het twelftal geheten, dat drie jaar geleden het Europees kampioenschap becommentarieerde op Twitter en op blogs. Was dat geen bezwaar?

‘Nee.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden