Grof schandaal

'Vandaag vermoordde cinema literatuur en poepte op het lijk.' 'Het is het grofste schandaal in de geschiedenis van de film. Alsjeblieft, laat iemand een einde maken aan dit monsterlijke plan.'


Plus nog een parade aan referenties aan moord en zelfmoord: laten we zeggen dat de meeste reacties op Twitter weinig positief waren toen regisseur Baz Luhrmann deze week liet doorschemeren dat hij de klassieker The Great Gatsby misschien wel in 3D gaat verfilmen.


Aldus een boekhandelaar: 'We hebben genoeg exemplaren van The Great Gatsby in onze winkels. De tekst is in 2D. Dat vinden we meer dan genoeg.'


Slim stuntje van Luhrmann - een stroom van geschrokken reacties was natuurlijk sowieso onvermijdelijk, maar zijn timing is ook nog eens perfect. Hij legt zijn bommetje op het moment dat de anti-3D-beweging echt op stoom begint te komen. Bij een conferentie tijdens Comic-Con deze zomer klaagden regisseurs als J.J. Abrams en Jon Favreau er al over; de eindejaarslijstjes van filmcritici gingen dit jaar bijna standaard gepaard met gemopper over 3D. De voornaamste klachten: het voegt niets toe en dient voornamelijk om de prijs van bioscoopkaartjes te verhogen en meer mensen te trekken. Het publiek gaat er immers en masse heen, zo bleek bij de presentatie van de jaarcijfers van de bioscopen vorige week. 'Als het niet goed is, maak het dan in 3D', is een adagium dat spottend op internet circuleert.


Vreemd zijn de kanttekeningen niet: na Avatar lijkt het hek inderdaad van de dam. Geen horrorfilm of je moet wegduiken voor driedimensionale bloedspetters. Geen animatiefilm of kinderen krijgen al in de openingsscène dingen naar hun hoofd gegooid. Geen franchise zo uitgemolken (Saw, Step Up), of 3D moet het nieuw leven inblazen. Deze week valt The Green Hornet te zien in drie dimensies: iets dat werkelijk niets aan de film toevoegt.


Te vaak worden visuele grapjes in films verward met het publiek laten voelen dat het 'erbij' is - wat zo goed werkte bij Avatar en Alice in Wonderland. En daarom kan het 3D juist beter werken bij een goed liefdesverhaal als dat van The Great Gatsby dan bij slechte horrorfilms. Neem bijvoorbeeld Titanic. Dat zou fantastisch zijn in 3D. Vanwege al dat water, ja, maar vooral omdat je dan even in de armen van Leonardo diCaprio kunt liggen die zich 'king of the world' waant.


Bovendien: Baz Luhrmann is wel de man die debuteerde met de film Strictly Ballroom, voordat stijldansen primetime werd vertoond op televisie. Die het aandurfde om Shakespeares Romeo en Julia te verfilmen - met groot succes. Die met Moulin Rouge de musical weer populair maakte bij een groot publiek. Die met Australia liet zien niet bang te zijn voor ouderwets meeslepend melodrama, met tot in de puntjes verzorgde art direction.


Als iemand 3D naar een nieuwe hoogte kan brengen door aan te tonen dat het ook voor drama werkt, dan is hij het. Dat hij daarvoor The Great Gatsby gebruikt, en daarmee allerlei serieuze literatuurliefhebbers en filmpuristen tegen de schenen schopt, is een bonus.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden