Nieuwsopleving middenstand

Groenteboer, bakker en slager profiteren van coronacrisis, maar is dat blijvend?

De kleine zelfstandige doet goede zaken tijdens de coronacrisis. Groenteboeren hebben hun omzet de afgelopen maanden met 40 procent zien stijgen, slagers met 36 procent en bakkers met 16 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK.

Speciaalzaken hadden het de laatste jaren juist zwaar omdat mensen het gemak van de supermarkt verkozen boven een rondje langs groenteboer, slager en bakker.Beeld ANP

Het bureau monitort gedurende het jaar het koopgedrag van een panel van tienduizend huishoudens. De cijfers uit de ‘coronamaanden’ april, mei en juni tonen weliswaar een flinke omzetstijging bij de supermarkten van 10 procent, maar de echte profiteurs waren de speciaalzaken. Zij konden de afgelopen maanden rekenen op een omzetstijging van 55 miljoen euro.

Dat is opvallend, want juist de kleine ondernemer had het de afgelopen jaren moeilijk. Honderden grutters sloten hun deuren omdat klanten het gemak van de supers verkozen boven een rondje langs de speciaalzaak. Zo hielden tussen 2010 en 2019 bijna 500 slagers en poeliers het voor gezien en nam het aantal groentemannen- en vrouwen af van 1.390 tot 1.035, bleek eerder al uit cijfers van het CBS. 

Thuis genieten

‘Je ziet vooral veranderingen rondom het dinermoment’, zegt GfK-onderzoeker Joop Holla. ‘Mensen hebben behoefte om thuis te genieten, vooral nu het door de coronacrisis lastiger is om buiten de deur te eten. Voor luxe eten gaan ze daarom naar speciaalzaken.’ 

Doorgaans staan speciaalzaken als de groenteboer en slager te boek als ‘weekendwinkels’: vooral op zaterdagochtend is het er druk. Het klantenbestand bestaat met name uit ouderen. Dat is nog steeds het geval, zegt onderzoeker Holla, maar er is een nieuwe groep aan toegevoegd: de jongeren. ‘Die hebben meer tijd en in sommige gevallen meer geld te besteden.’

Volgens hoogleraar retail marketing Laurens Sloot speelt daarin mee dat we sinds het uitbreken van de coronacrisis massaal thuiswerken. ‘Werk en privé gaan meer in elkaar over waardoor je in de pauze een wandelingetje kunt maken naar de bakker of de slager. En we weten ook dat iedereen het moeilijk heeft deze crisis dus dan gun je de plaatselijke groenteboer die extra omzet misschien meer dan de supermarkt.’ 

De vraag is natuurlijk of die trend aanhoudt als het virus straks enigszins onder controle is en de maatregelen verder worden versoepeld. ‘De kans is groot dat mensen bij een eurocrisis weer meer op de kleintjes gaan letten’, denkt Holla. Volgens Sloot is het daarom belangrijk dat speciaalzaken de financiële impuls van de afgelopen maanden gebruiken om (online) te innoveren, zodat hun prijzen concurrerend kunnen zijn en ze de consument straks ook het gemak kunnen bieden dat de grote supermarkten doen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden