Groene relatiegeschenken

Tim van der Laan doet in promotieartikelen die je ongestraft in de natuur kunt achterlaten...

Vraag Tim van der Laan wat hij zoal in het assortiment heeft en hij toont je een schaaltje vermolmde resten. ‘Dit was niet zo lang geleden een boemerang.’ Zijn producten hebben de neiging tot stof weder te keren als je ze laat slingeren. ‘Green gifts’ noemt hij zijn promotieartikelen, bedoeld voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord opereren en dat ook willen uitdragen. De bedrukbare boemerangs, frisbees en schoenlepels van Van der Laan (48) lenen zich daar uitstekend voor. Zijn milieuvriendelijke spullen, die iets duurder zijn dan ‘gewone’ varianten, zien eruit alsof ze gemaakt zijn van kunststof, maar het zijn zetmeelproducten. ‘Zeg maar behangplaksel in vaste vorm. De grondstof komt rechtstreeks bij McCain vandaan, we gebruiken de restanten van hun frietjes.’

Een aantal van zijn producten zijn gemaakt volgens het ‘cradle to cradle’-principe, dat oneindige recyclebaarheid voorstaat. Blijft een boemerang van Tim! Green Gifts onverhoopt achter een boomtak steken, dan vind je er binnen een paar maanden niets meer van terug – ‘voeding voor de natuur’.

‘Het lijkt misschien een gimmick’, aldus Van der Laan, ‘maar het wordt voor bedrijven steeds belangrijker dat ze zich maatschappelijk verantwoord gedragen. Dus ook in hun promotie-uitingen. Denk aan de Tour de France; vanuit de reclamekaravaan worden duizenden gadgets naar de toeschouwers gegooid. Daarmee versterk je op dat moment je imago. Maar de rest van het jaar vinden wandelaars op de Alpe d’Huez nog steeds al die restanten met de naam van de Rabobank erop. Dat tast je imago juist aan.’

Van der Laan betrekt zijn producten van fabrikanten die zich houden aan zijn ‘groene liniaal’, met tien punten voor verantwoord produceren. De artikelen moeten bijvoorbeeld afbreekbaar zijn en vrij van giftige stoffen. ‘Als een producent niet aan al onze eisen kan voldoen, zijn we daar open in. Maar we laten hem wel weten dat we loyaal blijven tot er iemand komt die beter presteert.’

Van der Laan, die eerder experimenteerde met een ruilsysteem voor gratis spaarlampen, is nu twee maanden bezig met Tim! Green Gifts, en het gaat snel. Misschien wordt zijn tienpuntenmeetlat wel een keurmerk voor verantwoord geproduceerde promotieartikelen, hoopt hij. Want dat het anders, beter, moet en kan, daarvan is hij overtuigd.

‘Mijn auto rijdt op lpg, de volgende wordt een hybride. Ik streef ernaar de wereld in elk geval niet slechter te maken.’

Bard van de Weijer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden