Groen licht voor omstreden derde landingsbaan Heathrow

De Britse regering heeft de omstreden uitbreiding van luchthaven Heathrow goedgekeurd. De aanleg van de derde baan zal ten koste gaan van twee dorpjes.

Voor het Britse parlement wordt dinsdag geprotesteerd tegen de aanleg van een derde landingsbaan bij Heathrow. Beeld afp

Minister Chris Grayling (Transport) sprak over een 'monumentale' stap. 'Ik ben trots dat deze regering na jaren van discussie en vertraging nu doortastend in actie komt om de plek van Groot-Brittannië in de wereldwijde luchtvaartmarkt veilig te stellen', zei de bewindsman.

De burgemeester van Londen, Sadiq Khan, liet alvast weten zijn verzet tegen de uitbreiding niet te staken. Volgens hem is het verkeerde besluit genomen. Ook zijn voorganger Boris Johnson, nu minister van Buitenlandse Zaken, schaart zich achter Khan. Volgens de minister zal de uitbreiding 'zeer waarschijnlijk niet doorgaan'. Johnson was een van de prominente tegenstanders van een derde landingsbaan voor Heathrow. 'Dan wordt het New York, de stad van de mooie wolkenkrabbers, Parijs, de stad van het licht, en Londen, de stad van de vliegtuigen. Is dat echt wat we willen voor onze fantastische hoofdstad?'

Capaciteitsprobleem

De drukste luchthaven van Europa heeft een capaciteitsprobleem en pleit al jaren voor een extra landingsbaan, maar stuit daarbij op een sterke lobby van omwonenden en milieuactivisten.

De uitbreiding van Heathrow is omstreden omdat de luchthaven vrij dicht bij de bebouwde kom van West-Londen ligt, en ten koste gaat van twee kleine dorpen, Sipson en Harmondsworth. Dorpelingen lopen voorop bij de protesten. Er is ook veel weerstand in de duurdere wijken van Zuidwest-Londen, zoals Twickenham en Richmond, die pal onder een van de twee aanvliegroutes liggen.

De uitbreiding, waarmee een bedrag van omgerekend zo'n 20 miljard euro is gemoeid, is met het kabinetsbesluit nog niet definitief rond. Algemeen wordt verwacht dat tegenstanders naar de rechter zullen stappen en Britse politici stemmen pas volgend jaar over de uiteindelijke goedkeuring van het project.

Hoofdpijndossier May

Londen beschikt over liefst zes vliegvelden (Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City en Southend), maar die hebben gezamenlijk slechts de beschikking over zeven landingsbanen. Ter vergelijking: Schiphol heeft er zes en denkt aan een zevende.

Grote infrastructurele projecten zorgen wel vaker voor vertwijfeling bij de Britse overheid, schreef correspondent Patrick van IJzendoorn onlangs in de Volkskrant. De discussie over de uitbreiding van Heathrow is al sinds 2007 gaande. Voor premier Theresa May is dit een hoofdpijndossier, omdat enkele belangrijke ministers fel tegen zijn.

Ook de hogesnelheidslijn naar het noorden van het land is al jaren omgeven door vragen over de te hoge kosten en twijfels over het daadwerkelijke nut. En ook over de bouw van een controversiële kerncentrale, Hinkley Point C., is de Britse regering terughoudend. Er leven zorgen over de verdubbeling van de energierekening voor de Britten en ook over de betrokkenheid van de Chinese staat bij de bouw van 's werelds duurste kerncentrale.

Een vliegtuig boven woningen nabij Heathrow Airport. Beeld ap
Een van de woningen in Harmondsworth die mogelijk gesloopt moet worden voor de uitbreiding van Heathrow. Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden