Groei economie stokt door slecht onderwijs

De achterblijvende onderwijsprestaties van Nederlandse leerlingen beperken de economische groei. Volgens een alarmerend rapport van het Centraal Planbureau (CPB) kost de daling van de prestaties bij wiskunde Nederland op de lange termijn waarschijnlijk jaarlijks enkele procenten van het bruto binnenlands product.

© ANP

Het CPB constateert na analyse van eerdere grootschalige internationaal vergelijkende onderzoeken als PISA, TIMSS en PIRLS, dat vooral de beste leerlingen in Nederland sterk achterblijven in rekenen/wiskunde, lezen en natuurwetenschappen. In andere landen presteren de excellente leerlingen zowel op 9- als op 15-jarige leeftijd veel beter.

'Hun (de Nederlandse, red.) prestaties blijven consequent achter bij die van de beste leerlingen in veel andere ontwikkelde landen', schrijft het CPB. In de groep meest getalenteerde leerlingen staan de Nederlanders nergens in de internationale top-10.

De groepen met zwakste scholieren doen het in Nederland relatief goed. Sterker nog, zegt het CPB, als die prestaties niet redelijk goed waren, viel de gemiddelde score van Nederland nog veel slechter uit.

Volgens het CPB is het vaak bekritiseerde vroege selectiemoment in het Nederlandse onderwijs - rond 12 jaar - juist goed voor de gemiddelde prestaties. Hierdoor slagen de beste leerlingen er nog in een deel van de achterstand in te lopen die ze op de basisschool hebben opgedaan.

Meer geld steken in het onderwijs is volgens de econometristen van het CPB niet per se de oplossing; de afgelopen jaren is al veel meer geld gestoken in het onderwijs, zonder duidelijk positief resultaat.

Beter is het te investeren in goede leraren, wat overigens niet gelijk staat aan zo hoog mogelijk opgeleide leerkrachten. 'De kwaliteit van een docent wordt slechts voor een beperkt gedeelte gedreven door het opleidingsniveau en ervaring van docenten', schrijft het CPB. Ook uitbreiding van de lestijd voor lezen, wiskunde en natuurwetenschappen kan leiden tot betere prestaties.

Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs ziet in de CPB-rapportage een bevestiging van haar koers. 'Dit sluit naadloos aan op de inzet van dit kabinet. Wij willen het beste uit alle leerlingen halen, maar juist ook alles uit de beste leerlingen.'

D66-leider Alexander Pechtold wil naar aanleiding van de CPB-conclusies vandaag nog debatteren met premier Rutte. 'De premier kan toch niet nog langer volhouden dat bezuinigingen op onderwijs de kwaliteit ten goede komen', aldus Pechtold. (Tekst Robin Gerrits, foto ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden