Griezeltoneel in koude wind

Een horrorhapje met sprinkhaan, zoeken naar jezelf en lachen bij jeugdtheater in Utrecht.

'Dit is mijn koudste optreden ooit,', klappertandde cabaretier Stefan Pop zaterdagavond in een uit Sevilla geïmporteerde tent op de Neude. 'Daarom sta ik hier met mijn jas aan.' Vorig jaar had Festival Tweetakt (voor jeugd- en jongerenpodiumkunst) nog een warmterecord tijdens de opening: bij zo'n 20 graden was het heerlijk toeven in het tijdelijk opgetrokken festivalcentrum in Utrecht.

Dit weekend sleepten medewerkers af en aan met kratten hout. Dekens, vuurkorven, gaslampen en straalkachels waren nauwelijks opgewassen tegen de ijzige oostenwind die tussen de plankieren door joeg. Actrice Anneke Sluiters durfde tijdens haar korte tentoptreden Horror (8+) toch in een nachtpon te lopen (mét thermolegging). Met collega Willemijn Zevenhuijzen liet ze zien hoe je met frutsels van draadjes, rietjes, aluminiumfolie, zwart plastic en rode lipstick griezelige scènes uitbeeldt. Een vlammetje ging vanzelf uit - Sluiters gilde. Een hand rees op uit een kistje vol aarde - Sluiters gilde. En met 'doorgesneden' keel herrees ze uit de dood - haar belager (Zevenhuijzen) gilde. Na afloop kregen bezoekers een horrorhapje: sprinkhanen. Maar het vuur waarop ze geroosterd waren, was meer welkom.

In de karaoke-bar, een caseta verderop, kreeg je na afloop van Home Cooking (11,5+) van theatermaker Phi Nguyen, een warm loempiaatje. De voorstelling zelf was nog niet helemaal serveerklaar. Nguyen hamerde tijdens deze zoektocht naar zijn identiteit te nadrukkelijk op de vraag 'wie ben ik?'. Als Koreaan, geboren in Nederland, probeerde hij in dialoog met musicalactrice Na-Young Jeon (Koreaanse van Haagse bodem) letterlijk een 'thuis' te kokkerellen. Hij kroop met langharige krullenpruik in de huid van een wat simpele schizofreen, Barry Huij-brechts, die de getalenteerde musicalster een identiteitscrisis trachtte aan te praten. Zij bleef zichzelf (voor zover mogelijk), zong Sammy van 'de door en door Nederlandse zanger' Ramses Shaffy (geboren in Egypte) en lokte Barry terug naar het aanrecht vol Koreaanse ingrediënten. Voedsel stimuleert het verlangen naar thuis, maar uit heimwee trek je nog geen geurende bouillon. Als nieuwe Tweetakt-productie loste Home Cooking de belofte niet in: Nguyen is een gekke performer maar heeft scherpere dialogen nodig.

Zonder dialoog maar intens verbeeld waren de twee openingsvoorstellingen op vrijdagavond, in de warmte van het theater: Danse Étoffée sur Musique Déguisée (5+) van ZOO/Thomas Hauert en Vorst-Forest (12+) van de Vlaamse KVS in samenwerking met Compagnie Cecilia. In de eerste was danser Mat Voorter net zo geprepareerd als de ingepakte vleugel, waar pianist Daan Vandewalle John Cages Sonates en Tussenspel voor geprepareerde piano vertolkte. Op de snaren resoneerden stukjes kauwgom en plastic; op Voorters lichaam kleefden ballonnen in alle soorten en maten, bijeengehouden met panty's. Steeds meer maffe wezens dreven binnen. Absurd en speels - in de geest van Cage en passend voor kinderen - alleen een danspartner voor Voorter werd gemist om het tijdrovende gehannes met uitpakken te compenseren.

Vorst-Forest was een fantastisch staaltje fysiek theater, met een ontroerend verhaal over twee kameraden die hun vriendschap door hun beider enkelband geblokkeerd zagen. Ze hadden samen iets uitgespookt - wat werd later duidelijk in een flitsende flashback. Ze mochten elkaar niet opzoeken. Toch deden ze dat in een aftands verffabriekje van gasbeton. Maker en performer Titus de Voogdt was geweldig grappig als de door eenzaamheid verteerde zonderling, die telkens als een vogeltje in hurksprong op een koffiepotje neerstreek. De zwaarlijvige Johan Heldenbergh was een ideaal stootkussen voor de acrobatische capriolen van De Voogdt. De voorstelling kende een trage aanloop maar raakte op stoom toen verhaallijntjes werden samen gelast, met hoge druk spuit, ventilatoren en matrasbeschermers. De Voogdt haalde zijn hand fors open toen hij een computer katapulteerde. Dat hij flink bloedend doorspeelde, turnend over tafels en vides, getuigde pas echt van doorzettingsvermogen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden